Ford Almussafes ofereix cinc anys de congelació salarial en plena batalla amb Alemanya

UGT viatjarà a Colònia per oficialitzar el pla d’ajust que assumiria la fàbrica valenciana si rep les adjudicacions d’elèctrics

Ford Almussafes ofereix cinc anys de congelació salarial en plena batalla amb Alemanya
2
Es llegeix en minuts

Ford Almussafes oferirà a la multinacional cinc anys de congelació salarial per assegurar el seu futur. Aquesta és l’oferta que el sindicat majoritari a la planta valenciana, UGT, portarà a les oficines centrals de Ford a Europa, on s’està debatent el futur de la marca d’oval blau al vell continent. Li sobren fàbriques a partir del 2025 i Almussafes es juga el seu futur amb Saarlouis (Alemanya). Serà l’una o l’altra la que rebi les adjudicacions dels dos models elèctrics que Ford produirà a Europa i que encara no estan assignats. La decisiva reunió tindrà lloc aquest dijous, 27 de gener, si bé els dos representants d’UGT, Carlos Faubel (president del comitè d’empresa) i José Luis Parra (portaveu), mantindran «contactes al més alt nivell amb Ford Europa» des de la seva arribada a Colònia, prevista per a dimecres. D’allà esperen tornar amb un «preacord» que més tard presentaran als treballadors, però avancen que la negociació serà discreta per no donar pistes a Saarlouis.

Fa setmanes que direcció i sindicats negocien un pla d’ajust a Almussafes per al nou escenari que s’obre en el sector amb l’electrificació, que reduirà significativament el mercat de l’automòbil. L’empresa ha arribat a demanar rebaixes salarials del 10%, retallar una setmana de vacances i ampliar en 30 minuts les jornades laborals. Els sindicats s’hi han oposat en tot moment i ara UGT, després de consultar la plantilla, ja té la proposta definitiva que presentarà a la matriu europea.

En un vídeo remès aquest dimarts a la plantilla, Faubel i Parra expliquen que oferiran a Ford Europa un acord «per als pròxims quatre o cinc anys». En aquest acord s’obren a explorar mesures de «contenció salarial» i «recuperar més tard el camí de l’IPC».

Segons ha pogut saber aquest diari, UGT traça una línia vermella en aquest sentit i no negociarà rebaixes de sou malgrat el malestar que causa aquest punt en la direcció espanyola, especialment després que els sindicats esgarrapessin un augment del 7% dels salaris des del 2021 que l’empresa discutia.

Així, l’oferta d’UGT va encaminada a oferir una fase de contenció durant els anys previs a la fabricació d’elèctrics, que semblen els més durs per a la planta, i a «reviscolar» en termes salarials a partir del 2025.

Una altra petició de la direcció era eliminar la setmana de vacances de la qual disfruta la plantilla per Pasqua (en tenen tres més a l’agost). Referent a això, Parra assenyala que viatgen a Colònia amb una proposta amb la qual confien «sortir airosos» i que aquella setmana lliure es mantingui.

Així mateix, ofereixen «mesures de flexibilitat» que no entrarien en vigor fins al 2025 i «sempre vinculades a les adjudicacions», que «garantirien 15 anys de càrrega de treball». Finalment, plantejaran «avançar en el teletreball», en la «flexibilitat de la jornada laboral» i en una «plataforma per a la retribució d’hores flexibles».

Notícies relacionades

A causa de la competició ferotge entre Almussafes i Saarlouis per veure qui ofereix més avantatges a Ford, UGT declina concretar aquestes propostes per no donar pistes als col·legues alemanys.

A més dels sacrificis dels treballadors, des d’UGT també remarquen el pes que tindran els projectes amb fons europeus que puguin implicar Ford i el recolzament públic del Govern d’Espanya i de la Generalitat Valenciana.

Temes:

València