CRISI AÈRIA

Iberia i el Govern central flexibilitzen els terminis per arribar a un acord sobre Air Europa

Les aerolínies van pactar negociar fins a finals de gener un pla alternatiu a la fusió que convertirà l’Estat en accionista d’Air Europa | Las parts plantegen prolongar les complexes negociacions si no hi ha acord total quan expiri el termini

Iberia i el Govern central flexibilitzen els terminis per arribar a un acord sobre Air Europa
4
Es llegeix en minuts

Iberia i Air Europa van decidir a mitjans de desembre trencar l’acord de fusió a què van arribar dos anys abans. Les aerolínies van donar per trencat aquest acord que feia tant temps que arrossegaven, però es van donar fins a finals de gener per trobar un pla b que els permetés un altre tipus d’aliança o integració que no impliqués l’absorció total d’Air Europa. Unes converses en què el Govern central també té un paper protagonista, perquè l’operació alternativa implicarà l’entrada de l’Estat en l’accionariat d’Air Europa per garantir-ne la viabilitat.

Iberia i Air Europa es van donar molt poc temps per arribar a un nou acord, amb prou feines un mes i mig des que van anunciar la ruptura del pacte de fusió. Un termini ajustat atiat per les presses dels amos d’Air Europa –el grup Globalia, controlat per la família Hidalgo– pels problemes financers de l’aerolínia. Iberia va demostrar el seu interès a seguir amb l’operació pagant un avançament de 75 milions de l’import d’una futura operació, i amb què també es guarda les espatlles davant l’eventual aparició d’ofertes competidores per a la compra total o parcial d’Air Europa.

Les converses en les últimes setmanes han sigut intenses i s’ha avançat cap a un acord, però les negociacions són tremendament complexes, amb les festes nadalenques pel mig i amb les dificultats per mantenir algunes reunions per l’agreujament de la pandèmia (i algun positiu entre els negociadors), les parts assumeixen com a possible arribar al final del termini sense acord definitiu.

Iberia, Air Europa i Govern continuen treballant amb l’objectiu de tancar un pacte abans que acabi el mes, però les tres parts es mostren obertes a donar-se més temps per salvar l’operació si és necessari, segons confirmen diverses fonts pròximes a les converses. La primera opció per a les aerolínies i per al Govern –en les negociacions hi participen la Moncloa, el Ministeri d’Assumptes Econòmics i el de Transports– és tirar endavant una integració entre Iberia i Air Europa, i allargar el procés unes setmanes no serà impediment.

Les companyies i el Govern desenvolupen unes negociacions molt complexes i amb molts fronts per acordar: l’estructura societària de l’aerolínia resultant de l’operació; la valoració present i potencial d’Air Europa; el repartiment exacte de l’accionariat entre Iberia, el Govern i la família Hidalgo, que es mantindria amb una participació minoritària; assegurar una capitalització suficient de l’empresa... Aspectes que diverses fonts implicades remarquen que continuen sense estar tancats i que van canviant pràcticament amb cada reunió.

L’Estat com a accionista

La compra del 100% d’Air Europa per part d’Iberia per sumar-la com una marca més del grup IAG (el hòlding en el qual, a més d’Iberia, s’integren Vueling, British Airways, Aer Lingus i Level) està descartada. La crisi del sector aeri provocada per la pandèmia, la situació financera extrema que ofega Air Europa i el més que previsible veto de la Comissió Europea a l’operació per raons de competència van fer anar en orris la fusió per crear un gegant nacional.

L’aturada de la fusió entre les dues companyies empeny el Govern a entrar en l’accionariat d’Air Europa per garantir-ne la viabilitat. L’Estat ja va rescatar Air Europa amb dos préstecs per import de 475 milions d’euros del fons per a companyies estratègiques de la SEPI. Es tracta d’un préstec ordinari de 235 milions a tornar abans del 2026 i un altre préstec participatiu pels 240 milions restants. El fracàs de la integració força l’Executiu a executar aquest últim préstec i convertir-lo en una participació accionarial directa a Air Europa. Un moviment que la vicepresidenta i ministra per a Assumptes Econòmics, Nadia Calviño, ha admès públicament com a possible.

En les negociacions Govern, Iberia i Globalia miren de pactar l’equació de canvi per establir el pes accionarial de cadascun d’ells en l’aerolínia. El repartiment accionarial encara no està fixat i, segons diverses fonts, l’únic que és clar és que l’Estat i Iberia tindran participacions similars i que no superaran el 50% (si el superés Iberia hauria de consolidar les pèrdues del seu rival en els seus resultats i, si ho fes l’Estat, Air Europa es convertiria en societat pública a tots els efectes). La família Hidalgo seguirà en el capital d’Air Europa, però amb un paquet molt minoritari.

Enfonsament del preu

IAG i Globalia van rescindir el mes passat l’acord de compra que van pactar a finals del 2019 (que implicava l’absorció de la companyia aèria per 1.000 milions d’euros), que va ser modificat fa un any (per baixar l’import fins als 500 milions). En la nova operació, el valor d’Air Europa, ofegada pel deute i per l’aturada d’activitat, serà encara menor.

Notícies relacionades

Tant Iberia com Air Europa continuen defensant el sentit estratègic d’una integració, sigui del tipus que sigui, de les dues companyies per reforçar l’aeroport de Madrid com un gran ‘hub’ europeu (centre d’interconnexió de vols), per defensar el turisme a Espanya i per reforçar el lideratge d’IAG en les rutes entre Europa i Llatinoamèrica, el negoci més rendible de les dues aerolínies.

Des del Govern es remarca que ja va deixar clares les seves intencions de donar suport a Air Europa des del primer moment de la crisi provocada per la pandèmia donant el seu suport, tant a través del Fons de Recolzament a la Solvència d’Empreses Estratègiques de la SEPI amb 475 milions com amb préstecs per uns altres 140 milions a través de l’Institut de Crèdit Oficial (ICO).