AUTOMOCIÓ

L’electrificació de l’automòbil destruirà 29.000 llocs de treball a Espanya

  • Boston Consulting Group considera que es reduirà l’ocupació per la caiguda de la producció i la digitalització i automatització de les fàbriques.

  • L’informe conclou que, per al 2030, el 90% dels cotxes produïts a Espanya encara muntaran un motor de combustió.

3
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La transició de l’automoció a la mobilitat elèctrica suposarà una reducció de l’ocupació en el sector del 8% el 2030 en comparació amb les xifres del 2019. Així ho indica l’estudi ‘Transició cap al vehicle elèctric. Observatori de l’ocupació: Estudi i anàlisi de l’evolució de l’ocupació en l’ecosistema de la mobilitat elèctrica a Espanya’, elaborada per Boston Consultoria Group i presentat per Aedive, l’Associació Empresarial de la Mobilitat Elèctrica.

Segons el document, la part industrial del sector reduiria l’ocupació a Espanya en 29.000 llocs de treball, i cauria des dels 344.000 de 2019 fins als 315.000. L’estudi admet que, malgrat la caiguda, es transformarà el mercat laboral relacionat amb l’automoció amb la pèrdua de llocs de treball relacionats amb l’acoblament de vehicles i amb la creació d’altres perfils laborals enfocats als nous components del vehicle elèctric. D’aquesta manera, s’esperen oportunitats laborals en càrrecs relacionats amb les bateries, els carregadors i altres serveis derivats l’electrificació del sector.

A l’estiu, la consultora KPMG Espanya va apuntar a aquesta metamorfosi del mercat laboral i va avançar que, si Espanya «es reinventa i se centra en la nova mobilitat», podrien crear-se entre 860.000 i 1.460.000 nous llocs de treball al país. No obstant, la consultora concloïa que aquestes xifres només s’aconseguirien si el sector espanyol afronta la seva electrificació i s’adapta a tots els nivells a un futur completament elèctric, digitalitzat i tecnològic, és a dir, un escenari ideal. L’estudi de KPMG Espanya no contemplava els llocs de treball que es perdrien en el mateix procés.

Des de Boston Consultoria Group es mouen en aquesta línia i admeten que és vital que Espanya aposti per desenvolupar una cadena de valor completa per a la producció de bateries. En depenen 8.000 llocs de treball. Així mateix, impulsar el reciclatge i la reutilització de bateries podria incrementar en fins a un 20% l’ocupació en el sector. De moment, Renault és l’única marca que ha anunciat plans per fer una cosa semblant a Espanya a Sevilla. Igualment important serà el desplegament d’una infraestructura de càrrega adequada, fet que es traduiria en 17.000 treballs nous per al sector. A més, la consultora estima en 165.000 llocs de treball els que necessitaran qualificació específica, cosa que suposa que més de la meitat dels treballadors s’haurà de formar. 

En el costat oposat, des de Sernauto, l’associació de proveïdors d’automoció, van advertir que, dels 225.000 professionals que depenen del sector dels proveïdors, 72.000 estan relacionats amb el motor de combustió interna, amb la qual cosa els esmentats llocs de treball estan en escac durant els pròxims anys.

El futur de l’automoció, segons la consultora

L’estudi també analitza com serà el futur del sector de l’automoció a Espanya. En primer lloc, Boston Consultoria Group estima que la producció es mantindrà estable en entorn de 2,4 milions d’unitats fins al 2030, cosa que suposa una caiguda del 16,3% en comparació amb el 2019 a un ritme aproximat de l’1,6% anual. Aquesta reducció de l’acoblament resultarà en la destrucció de 21.000 llocs de treball. Malgrat la caiguda de la producció, la consultora identifica una pujada del 0,4% en la productivitat gràcies a la digitalització i l’automatització, tot i que aquests processos eliminaran 4.000 treballs més.

Notícies relacionades

Paral·lelament, es crearan 2.000 llocs de treball per l’evolució tecnològica de la indústria. No obstant, la fuga de talent a altres països europeus en els quals sí que creixerà l’ocupació, com pot ser Alemanya, tindrà un impacte negatiu en el mercat laboral del sector espanyol amb la pèrdua de l’1,5% dels llocs de treball a l’any.

Finalment, la consultora apunta que el 90% dels cotxes produïts a Espanya el 2030 continuaran equipant un motor de combustió, amb prou feines un 2% menys respecte al 2020. No obstant, considera que el 68% seran híbrids endollables, que inclouen motor, o elèctrics i el 30% híbrids convencionals, que també equipen un motor de combustió. Aquestes xifres apunten a una pujada del 52% a la producció de cotxes 100% elèctrics, i és en aquest increment en el qual es crearan la majoria de llocs de treball, sempre segons l’informe.