Queixes de les aerolínies

Operadores suspenen el desplegament del 5G en aeroports per interferències en aterratges

Operadores suspenen el desplegament del 5G en aeroports per interferències en aterratges

CHRISTOF STACHE (AFP)

3
Es llegeix en minuts

Els operadors de telefonia mòbil AT&T i Verizon retardaran el desplegament de la xarxa 5G al voltant de «certs aeroports» dels Estats Units per evitar el «caos» potencial que temen els actors del transport aeri.

AT&T i Verizon tenien previst activar la nova tecnologia d’internet mòbil ultraràpida a tot el país aquest dimecres, però l’agència nord-americana de l’aviació, la FAA, segueix preocupada per les possibles interferències entre les freqüències utilitzades per la 5G i instruments de vol essencials per a l’aterratge d’avions en certes condicions i ha exigit alguns ajustos.

De moment, la FAA va validar l’ús de certs models de radioaltímetres i va donar el seu aval per a 48 de 88 aeroports nord-americans que estan entre els més directament afectats pels riscos d’interferència, i s’han imposat restriccions en certs casos.

Els caps de deu empreses de transport aeri van advertir dilluns del «caos» potencial que representaria el desplegament a prop d’alguns aeroports i van demanar a les autoritats intervenir «immediatament» per evitar «una important pertorbació operacional per als passatgers, els transportistes, les cadenes d’aprovisionament i l’entrega de béns mèdics essencials».

Llançament a la resta dels EUA

En aquest context, AT&T i Verizon, que ja han posposat diverses vegades el desplegament de la 5G des del desembre, van acceptar diferir temporalment l’activació de torres de telefonia mòbil entorn de certes pistes d’aeroports, alhora que segueixen amb el llançament de la xarxa a la resta del país.

AT&T va decidir, per exemple, no activar les torres instal·lades en un perímetre de 3,2 quilòmetres al voltant dels aeroports especificats per la FAA.

El president, Joe Biden, va agrair en un comunicat als dos operadors per la seva decisió, que segons ell evita pertorbar el trànsit aeri i permet l’activació de la immensa majoria de torres de telefonia mòbil 5G, element essencial per a la competitivitat del país.

Els experts de la Casa Blanca continuaran treballant «sense parar» amb els operadors telefònics, les companyies aèries i els fabricants d’avions per trobar «una solució permanent i funcional al voltant d’aquests aeroports clau», va assegurar.

Desplegament previst des de fa dos anys

La decisió va ser presa per «continuar treballant amb la indústria aeronàutica i la FAA» i «proporcionar-los informacions més àmplies» sobre aquesta nova tecnologia, va dir AT&T. Els dos operadors van lamentar, no obstant, que les autoritats hagin tardat tant a reaccionar davant el desplegament de la 5G, previst des de fa almenys dos anys.

La FAA i les companyies aèries del país «no han sigut capaces de resoldre la problemàtica de la 5G entorn dels aeroports tot i que la tecnologia ha sigut desplegada de forma segura i eficaç a més de 40 països», va destacar un portaveu de Verizon. «Estem frustrats per la incapacitat de la FAA de fer el que gairebé 40 països han fet, que és desplegar amb tota seguretat la tecnologia 5G sense pertorbar els serveis aeris», va destacar l’AT&T en un missatge a part.

Problema regional

Notícies relacionades

La qüestió sobre les conseqüències del desplegament de la 5G als Estats Units va començar a prendre força al novembre, després de la publicació per la FAA d’un butlletí especial que demanava a les empreses afectades compartir informacions específiques sobre els radioaltímetres, un radar que mesura la distància que separa l’avió del terra i és essencial per aterrar de nit o en cas de mala visibilitat. Certes freqüències atribuïdes a AT&T i Verizon el febrer del 2021 al final d’una licitació per desenes de milers de milions de dòlars, que van de 3,7 a 3,98 GHz, són en efecte pròximes a les utilitzades pels radioaltímetres, que funcionen en l’espectre de 4,2 a 4,4 GHz.

Si bé no hi ha risc d’interferència directa entre les freqüències, la intensitat d’emissió de les antenes 5G o una part de les seves emissions podrien generar problemes a certs altímetres. Al desembre, els fabricants Airbus i Boeing també van expressar «preocupació» sobre possibles pertorbacions a l’instrumental dels seus aparells per la 5G als Estats Units, ja que el país va escollir freqüències més pròximes a les dels seus radioaltímetres que les utilitzades a Europa o Corea del Sud.

Temes:

5G Aeroports