‘Start-ups’

Estrena d’any meteòric per a l’ecosistema emprenedor barceloní

La primera quinzena de gener deixa el quart ‘unicorn’ per a Catalunya i porta la valoració de Glovo i Wallbox més enllà dels 2.000 milions

Estrena d’any meteòric per a l’ecosistema emprenedor barceloní
4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en start-ups, sector emprenedor

ver +

Quan falta menys d’una hora per a la mitjanit que dona pas al 2022, un insòlit correu electrònic entra a la bústia. «Dos referents tecnològics s’uneixen: Delivery Hero firma un acord per convertir-se en l’accionista majoritari de Glovo», diu l’assumpte. Aquesta operació, que converteix una de les icones de l’ecosistema emprenedor barceloní en una empresa de capital majoritàriament alemany, també consolida la seva història d’èxit: la ‘start-up’ fundada per Oscar Pierre el 2015 val ara 2.300 milions d’euros.

I el que a efectes pràctics semblava que havia de ser l’acord de l’any, ha resultat ser només un auguri de tot el que ha plogut en els següents 15 dies: TravelPerk s’ha convertit en ‘unicorn’ (empresa tecnològica valorada en més de mil milions de dòlars), Wallbox ha superat els 2.000 milions d’euros de valoració de mercat, les franceses Qonto i Back Market s’han compromès a invertir part de les seves últimes rondes a créixer a Barcelona i Colvin ha desembarcat a França comprant allà la seva primera empresa.

«Tot això és indicador de recuperació», introdueix el conseller delegat de l’associació Tech Barcelona, Miquel Martí. «Els anys anteriors havien sigut pobres quant inversió sobretot per la covid: no tant en operacions, que n’hi va haver, sinó en els imports, que estaven sent més petits», contextualitza.

El 2021, en canvi, el teixit català acabava l’any batent el seu propi rècord d’inversió captada. Segons una recopilació elaborada per Acció, l’agència de la Generalitat per a la competitivitat de l’empresa, les ‘start-ups’ amb seu a Catalunya van aixecar 1.479 milions d’euros l’any passat, un xifra un 65% superior al màxim assolit el 2018. L’informe ja recollia, a més, que Barcelona és la setena regió més ben posicionada de la Unió Europea en futurs ‘unicorn’, amb 15 empreses en condicions per entrar en aquest selecte club. Entre els quals, precisament, TravelPerk i Colvin.

Quatre ‘unicorns’

A la primera li ha costat menys de 10 dies després de la publicació de l’informe entrar a jugar en aquesta lliga. Els 115 milions de dòlars que ha captat TravelPerk aquesta setmana posen el colofó a una ronda de finançament de 275 milions de dòlars (entorn de 240 milions d’euros) que eleva la valoració d’aquesta firma amb seu a Barcelona i bona part de la seva operativa als Estats Units fins als mil milions de dòlars.

Aquest és el requisit essencial per ser reconegut com un ‘unicorn’, una insígnia que el portal estadístic Deal Room concedeix només a quatre empreses catalanes: eDreams, Glovo, Wallbox i ara TravelPerk. Són, totes quatre, empreses tecnològiques amb seu a Barcelona que han aconseguit una valoració de mercat superior a aquests mil milions de dòlars, si bé hi ha qui s’acull a la definició més pura d’‘unicorn’ per eliminar eDreams i Wallbox d’aquesta llista per cotitzar a la borsa i hi ha qui afegeix al llistat Letgo per ser una ‘start-up’ fundada a Barcelona, tot i que ara tingui la seva seu a Nova York.

Sigui com sigui, en el que sí que hi ha consens és que Barcelona avança a bon ritme, malgrat la distància que encara manté amb Madrid, a la qual Deal Room atribueix sis ‘unicorns’, i amb altres ciutats europees capdavanteres com Berlín (que en té 27), França (24) o Amsterdam (14). Al seu torn, Nova York supera ja els 150.

«Que hi hagi ‘unicorns’ és un bon indicador que molts fons tenen en compte, però no és l’únic: també hi ha la creació d’empreses i el nombre d’empreses que facturen, i aquí tenim de tot», planteja Martí, que a més destaca la joventut de l’ecosistema barceloní en relació amb la resta. «Quan els ecosistemes maduren és quan comencen a existir les grans operacions: nosaltres avancem ràpid, però encara estem en fase de creixement i d’intentar consolidar aquest mercat», apunta. Malgrat això, segons la seva opinió, Barcelona ofereix cada vegada més mostres d’anar pel bon camí.

Aterratge francès

Notícies relacionades

De fet, també aquesta setmana han arribat dues d’aquestes proves més: el neobanc francès per a pimes i autònoms Qonto, valorat ja en més de 4.000 milions d’euros, ha tancat una ronda de finançament de 486 milions d’euros que en part pretén invertir a obrir un ‘hub’ internacional a Barcelona. El portal de venda d’electrònica recondicionada Back Market, també francès i també valorat en 5.000 milions d’euros, ha aixecat al seu torn 450 milions que destinarà també parcialment a contractar uns 50 treballadors per a la seva oficina acabada d’obrir de la capital catalana.

Finalment, aquesta primera quinzena també eleva la floristeria ‘online’ Colvin, que completa el seu ventall internacional entrant en mercat francès amb l’adquisició de Monsieur Marguerite. Amb aquest moviment, en plena carrera per convertir-se en el cinquè ‘unicorn’ català, aquesta ‘start-up’ també icònica de l’ecosistema es converteix com a poc en una empresa capaç de comprar altres empreses.