Automoció

Seat torna a l’activitat amb 3.000 treballadors encara en erto

  • La crisi dels microxips continua afectant la producció en la tornada a la planta després d’unes vacances que es van haver d’avançar una setmana, al 17 de desembre.

Seat torna a l’activitat amb 3.000 treballadors encara en erto
2
Es llegeix en minuts

Les fàbriques de Seat a Martorell, Barcelona i el Prat de Llobregat reprenen avui l’activitat després de l’aturada nadalenca, més llarga de l’habitual per la crisi dels xips, amb uns 3.000 treballadors encara a casa afectats per erto i amb la realització de tests massius per contenir els contagis de coronavirus.

Les dificultats de proveïment de semiconductors, que afecten tota la indústria mundial de l’automòbil, van portar la companyia a avançar al desembre l’aturada de Nadal i més d’11.000 treballadors van iniciar les vacances el 17 de desembre, en lloc de fer-ho el dia 24. Seguint el calendari previst, vàlid per a una setmana, la producció s’ha reactivat amb la línia 1 a un torn i la 2, a dos, mentre que la 3 (la de l’Audi) no tindrà cap activitat.

El president del comitè d’empresa de Seat, Matías Carnero, ha assenyalat que «comencem el 2022 pitjor que com vam deixar el 2021, ja que ho vam fer treballant a sis torns i mig i ara només ho fem amb tres». Aquest ritme de producció deixarà a casa aquesta setmana uns 3.000 treballadors, segons Carnero, que ha remarcat que «el primer semestre del 2022 serà complex i caldrà veure si amb l’actual erto (expedient de regulació temporal d’ocupació) podem arribar al juny o en caldrà renegociar un altre».

El comitè calcula que a finals de gener es podria arribar als 350 torns de treball tancats en aplicació de l’erto acordat el setembre passat i que preveu una afectació total de 430 torns fins al juny, cosa que dona idea de la rapidesa amb què s’està consumint. Malgrat l’erto, Carnero ha posat en relleu «la gran demanda» que tenen al mercat els models de Seat i Cupra, i que comporta que la mitjana d’entrega d’un vehicle sigui de tres o quatre mesos.

Menys producció

Seat tenia prevista per al 2021 una producció d’una mica més de 350.000 cotxes, després d’acoblar una xifra similar el 2020, i les previsions inicials apunten un número pròxim als 400.000 també per a aquest 2022, lluny del mig milió del 2019.

Carnero ha advertit que la crisi dels xips, que no millorarà, segons totes les previsions, fins al segon semestre, «pot acabar amb una tempesta perfecta a tot el sector de l’automoció i ens pot portar per uns camins que no desitgem, per això intentarem protegir la plantilla amb els ertos i veure què passa».

Notícies relacionades

Respecte a l’afectació de la sisena onada de la covid a la plantilla de Seat, la companyia ha començat a fer tests massius als treballadors per detectar positius i evitar més contagis. De moment, entre un 3% i un 3,5% de les proves que s’estan fent són positives, segons ha explicat Carnero, per això els treballadors que es troben amb aquest diagnòstic són enviats a casa per complir la quarantena reglamentària.

En funció del nombre de treballadors que siguin baixa, el nombre d’afectats per l’erto serà menor, ja que es recuperaran empleats per cobrir els absentismes. En paral·lel als antígens, Seat ha assegurat que reforçarà la vacunació dels empleats amb la tercera dosi en coordinació amb el Departament de Salut de la Generalitat.

Temes:

Seat