Informe de Randstad

Les contractacions augmenten el 29% entorn de la campanya de rebaixes

La logística i el comerç electrònic es consoliden com a motor de l’ocupació

Les contractacions augmenten el 29% entorn de la campanya de rebaixes
2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Aquest any les contractacions entorn de la campanya de rebaixes d’hivern augmentaran el 29% respecte a abans de la pandèmia com a conseqüència de l’auge del comerç electrònic. És la previsió de l’empresa de treball temporal Randstad, les oficines de contractació de la qual estan registrant aquests dies les dades de demanda dels contractadors i comparant-los amb els d’anys anteriors. Atribueixen aquesta pujada a l’empenta del sector de la logística. Randstad preveu que la campanya de rebaixes generarà a Espanya al voltant de 207.410 contractacions, un volum superior tant en la campanya d’aquest any (en un 14,2%), com al registrat el 2020, abans de la irrupció del virus (aquest 29% superior). 

Segons les dades d’aquesta empresa, entorn del sector logístic es firmaran al voltant de 137.293 contractes. Des del 2020, aquest sector no ha deixat de registrar creixements de dos dígits, ja que s’ha incrementat en un 52,8% des d’aleshores. Malgrat la indubtable recuperació, Randstad considera que el comerç «no s’aconsegueix enlairar definitivament», amb un nivell de contractacions una mica inferior als obtinguts en el 2020 (un 1,2% menys), tot i que un 14,4% superior a l’any passat.

Valentín Bote, director de Randstad Research, opina que les xifres permeten ser «optimistes», per un ampli marge de millora del comerç quan la situació sanitària millori i pel rellevant paper que està agafant el sector logístic com a «gran dinamitzador de l’ocupació». La connexió entre comerç, vendes ‘online’ i logística sembla beneficiar tots aquests sectors en el seu conjunt de bracet amb l’auge del consum privat.

Randstad destaca que totes les autonomies incrementaran el seu volum de contractació en aquestes rebaixes respecte a la campanya prèvia a la irrupció de la pandèmia. En concret, Castella-la Manxa (43,9%), Galícia (36,9%), Andalusia (32,6%), i la Regió de Múrcia (30,8%) seran les comunitats en les quals més creixerà la contractació respecte a la campanya del 2020, a totes per sobre del 30%. A Catalunya les contractacions augmentaran el 29,3%, per sobre de la mitjana estatal, igual que la Comunitat de Madrid i Euskadi (totes dues amb el 29,4%). Ja amb increments inferiors a la mitjana se situen Cantàbria (27,9%), Castella i Lleó (26,3%), el País Valencià (26,1%), Aragó (25,5%), Navarra (24,3%) i la Rioja (24,2%). Tanquen la llista, amb els percentatges més discrets, Extremadura (23,6%), Astúries (22,4%) i els dos arxipèlags: Canàries (10,5%) i Balears (8,1%).  

En termes absoluts, Andalusia (36.350), Catalunya (34.360) i la Comunitat de Madrid (28.810) registraran els volums més elevats, i sumaran aquestes tres autonomies a prop de la meitat (48%) de tots els contractes que es firmaran durant la campanya.  Amb volums també considerables, per sobre dels 10.000 contractes, es troba el País Valencià (25.900), Galícia (13.730), Castella-la Manxa (11.910) i Euskadi (11.130).  

Notícies relacionades

Per províncies, Randstad destaca que els increments més destacats tindran lloc a Toledo (66,2%), Pontevedra (45,1%), Almeria (44,9%) i Guadalajara (41,5%), mentre que els més discrets es produiran a Tenerife (9,3%), Las Palmas (11,6%), Castelló (14,9%) i Sòria (20,9%).  

El dinamisme de la logística tindrà el seu lògic reflex en l’ocupació. Segons assenyala Randstad, els perfils que més demandaran les empreses logístiques per donar resposta a l’augment del consum ser seran els d’empaquetadors, carretoners, mossos de magatzem i transportistes. També hi haurà cert increment de les necessitats de professionals destinats a l’atenció al client, tant per a atenció ‘online’ com a telefònica. Entre les competències i habilitats més valorades, en aquesta campanya destacarà el domini de les eines tecnològiques relacionades amb el sector. Tot i que en menor mesura, el sector del comerç també veurà incrementada la contractació. Les empreses necessitaran professionals que reforcin les seves plantilles en vista de l’augment de consumidors, com dependents, promotors, assistents de vol i perfils comercials, principalment, entre els quals es valora el tracte pròxim amb el client i els seus dots comunicatius. Atès el protagonisme del comerç electrònic en aquesta campanya, els candidats hauran de comptar sovint amb competències digitals i coneixements de determinades plataformes tecnològiques pròpies del comerç o la logística.