Aerolínies

Volar amb equipatge de mà: un galimaties per al passatger

Les aerolínies sembla que disfruten canviant les seves polítiques sobre l’equipatge permès a les cabines dels avions i cobrant suplements, però alguns jutges els paren els peus

Volar amb equipatge de mà: un galimaties per al passatger
4
Es llegeix en minuts

Hi va haver un temps en què volar era un plaer i et podies permetre viatjar amb el bagul de la Piquer sense preocupar-te per quant feia la teva maleta ni per les bosses que portaves. Fins que van aparèixer les low cost, van abaixar tarifes i van començar a cobrar-nos suplements. Entre d’altres, els de l’equipatge de mà a la cabina. En la majoria dels casos si no pagues embarcament prioritari la teva maleta petita se’n va al celler, pràctica més habitual des que va arribar el coronavirus. Cada vegada és més difícil aclarir-se sobre el que es permet gratis a bord i cal una cinta mètrica per no emportar-se sorpreses. Les aerolínies disfruten canviant les seves polítiques. 

Mentrestant, continuen dictant-se sentències que ratifiquen el dret del passatger a viatjar amb el seu equipatge de mà sense cost addicional, com la recent dictada per una jutge a Palma en què afirma que una companyia aèria no pot cobrar un suplement per portar una maleta a la cabina de l’avió. Va obligar Ryanair a indemnitzar el viatger que no va poder embarcar per negar-se a pagar.

L’article 97 de la llei de Navegació Aèria (LNA) estableix que «el transportista estarà obligat a transportar juntament amb els viatgers, i dins del preu del bitllet, l’equipatge amb els límits de pes, independentment del nombre de bosses, i volum que fixin els reglaments». Adverteix que «l’excés serà objecte d’estipulació especial» però amb una excepció: «No es considerarà equipatge a aquest efecte els objectes i bosses de mà que el porti el viatger». I l’aerolínia estarà obligada «a transportar-los de manera gratuïta a la cabina». S’hi inclouen «els articles adquirits a les botigues situades als aeroports»Només es pot denegar embarcar amb ells «en consideració a raons de seguretat, vinculades al pes o a la mida de l’objecte, en relació amb les característiques de l’aeronau».

A més d’aquesta llei estatal, hi ha el Reglament 1008/2008 de la Unió Europea, del 2008, sobre normes comunes per a l’explotació de serveis aeris. Al seu article 22 es refereix a la llibertat de fixació de preus, que és en la que s’emparen les aerolínies, i dicta que «les companyies aèries de la Comunitat i, sobre la base del principi de reciprocitat, les de tercers països, fixaran lliurement les tarifes i nolis dels serveis aeris intracomunitaris». En relació amb les tarifes relacionades amb l’equipatge s’hauria agraït més concreció a Brussel·les. Allà arrelen molts conflictes. 

¿Quines polítiques apliquen les companyies sobre l’equipatge de mà a la cabina? 

VUELING

Només una bossa petita sota el seient des del novembre

Des del 23 de novembre l’aerolínia de baix cost d’Iberia ha canviat la seva política amb la tarifa basic «per als que viatgen lleugers i volen pagar el mínim» pel seu bitllet. Gratis només permet una bossa petita sota el seient amb mides màximes de 40 x 20 x 30 centímetres. La segona peça a la cabina ha de pesar un màxim 10 quilos i mesurar 55 x 40 x 20 cm i pagar-la.

RYANAIR

Una bossa per viatjar lleuger encara una mica més petita

Cada passatger pot portar una peça petita també sota el seient de fins a 40 x 20 x 25 cm, «sense equipatge addicional per a nadons que viatgin a la falda dels seus pares», avisa. Amb altres tarifes es permet portar dues peces, afegint una maleta addicional màxim de 10 quilos i dimensions 55 x 40 x 20 cm, a partir de 24,20 euros, tret que per «motius operatius» es porti al celler.

AIR EUROPA

Maleta de cabina, el bolso, urna amb cendres i ensaïmades 

Air Europa entén per equipatge de mà el de tota la vida: una maleta de cabina de 55 x 35 x 25 cm i un accessori més de dimensions màximes de 20 x 35 x 30 cm, que anirà ubicat sota el seient. També avisa que «pot passar que, fins i tot complint els límits de pes i mesures de l’equipatge de mà, el nostre personal consideri necessari traslladar-lo al celler sense cap cost addicional per al passatger». És prolixa en detalls: permet «el transport de cendres o restes humanes incinerades», sempre que l’urna encaixi sota el seient o al compartiment portaequipatge. Picada d’ullet a Mallorca, a part de l’equipatge de mà es pot viatjar amb dues ensaïmades per passatger empaquetades de manera conjunta.

IBERIA

Dues peces a la cabina, però si és possible, en puja només una

Per la nostra seguretat, i per reduir els moviments a l’avió, recomana entregar gratuïtament la maleta de cabina de 10 quilos (de 56 x 40 x 25 cm) als taulells de facturació i pujar a l’avió només un bolso o maletí (màxim 40 x 30x 15 cm) per col·locar-lo sota el seient davanter.

VOLOTEA

Notícies relacionades

Bolso i maleta junts no poden excedir de 10 quilos

Cada passatger pot portar en cabina una bossa de mà (35 x 20 x 20 cm) i una maleta de cabina sense cost addicional (55 x 40 x 20 cm) si té embarcament prioritari. Si no, aquesta es factura gratis. Juntes no poden pesar més de 10 quilos.