AUTOMOCIÓ
El mercat automobilístic europeu cau a nivells de 1993
Amb 713.346 matriculacions, un 20,5% menys, el mercat europeu cau a volums de 1993, i ja suma menys vendes el 2021 que el 2020.
Hyundai-Kia, gràcies a la seva estratègia de proveïment de xips, és l’únic grup que va millorar el mes passat, un 20,9%.
El mes passat es van comptabilitzar a la Unió Europea, segons dades de l’Associació Europea de Fabricants d’Automòbils (ACEA), un total de 713.346 matriculacions, fet que suposa una caiguda del 20,5% respecte al mateix mes de l’any passat i tancar el pitjor mes de novembre des de 1993. Feia 28 anys que no queia a volums tan baixos l’onzè mes de l’any, en el qual, a més, s’ha creuat la línia del creixement interanual. En comparació amb els onze primers mesos del 2020, pandèmia i aturada d’activitat incloses, les matriculacions cauen un 0,04% el 2021.
Al novembre van tornar a caure pràcticament tots els mercats de la Unió Europea, amb comptades excepcions com l’eslovè (+15,8%), l’irlandès (+22,9%) i el croat (+24%). Fora de la UE, països com Islàndia (+73,8%), Noruega (+21,8%) i el Regne Unit (+1,7%) van millorar respecte al mateix mes de l’any passat. Els quatre grans mercats europeus van perdre vendes encapçalats per Alemanya, amb una caiguda del 31,7% i Itàlia, amb una caiguda del 24,6%. Més modestos van ser els descensos del mercat espanyol, un 12,3%, i del francès, un 3,2%.
ACEA no dubta a atribuir aquests resultats a la crisi causada per l’escassetat global de microxips, fet que assenyala també com a culpable que presumiblement el 2021 acabi sent un any negatiu malgrat que, reiteren, el 2020 hi va haver tres mesos de gairebé inactivitat. En l’acumulat de l’any tres grans mercats milloren sensiblement, Itàlia un 8,6%, Espanya un 3,8% i França un 2,5%, mentre que Alemanya cedeix ja un 8,1%. De l’últim mes de l’any dependrà que els tres primers n’acabin 201 en negatiu.
Hyundai-Kia recull el que va sembrar
Notícies relacionadesEl 2020, quan tots van parar, la majoria de marques també van suspendre o van reduir les comandes d’un component clau, els semiconductors o microxips, mentre la indústria electrònica incrementava comandes, els proveïdors havien de tancar per onades de contagi i l’estoc del component s’esvaïa. Hyundai-Kia no va reduir el seu proveïment, sinó que també el va augmentar, i quan la indústria automobilística va arrencar i va voler recuperar el ritme de comandes, els proveïdors no van poder satisfer la demanda. És per això que Hyundai-Kia té cotxes en estoc i llistes d’espera molt curtes.
Per tot això, el grup sud-coreà va ser l’únic que va millorar vendes el mes passat a la UE, amb un 20,9% d’increment gràcies al 28,8% de Hyundai i al 13% de Kia. Marques molt concretes d’altres consorcis també van registrar pujades, com el 2,7% de Porsche, marca a què el Grup Volkswagen prioritza l’enviament de xips, el 4,2% de Dacia, el 95% d’Alpine i el 56,9% de Lada, les tres últimes, del Grup Renault. No obstant, el seu volum és baix i la caiguda del 22,3% de Renault llasta el resultat de tot el grup, que cedeix un 12,9%. Seat va vendre un 27,2% menys, tot i que va ser de les que menys va caure del Grup Volkswagen, que va perdre un 33,7% de les vendes amb impactants caigudes de Volkswagen (-33,7%), Audi (-34,9%) i Skoda (-28,6%). El grup Stellantis, que va registrar un descens de matriculacions del 23,5% es va quedar a tot just 1.000 unitats (151.973) de superar les 152.848 matriculacions de Volkswagen i situar-se com el consorci més venut de la UE.
- Els missatges de Feijóo el dia de la dana deixen en evidència Mazón
- Un poble de Lleó ven més butlletes del Gordo de les que va comprar
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
