Energia
El preu de la llum baixa el 54% aquest diumenge
El megawatt per hora descendeix a 101,97 euros, el nivell més baix des de l’1 de novembre

Nous ziga-zagues del preu de la llum. La mitjana del megawatt per hora (MWh) descendeix aquest diumenge fins als 101,97 euros, un 54% menys que dissabte i el nivell més baix des de l’1 de novembre, que va ser un dia festiu. El nivell més alt arribarà entre les 9 i les 10 de la nit amb 251,65 euros i el més baix, entre les 5 i les 6 del matí. La baixada es produeix un dia festiu, però les botigues i establiments obriran de cara a la campanya de Nadal.
A més, el preu es quedarà per sota de la barrera dels 200 euros/MWh per primera vegada en els últims 18 dies. A aquest valor es va arribar gairebé el 70% dels dies d’octubre, el 45% dels dies de novembre i en els primers quatre dies de desembre.
Si es compara el preu de la llum de diumenge amb el del dia equivalent de l’any passat, quan es pagava a 39,99 euros/MWh, és més de dues vegades superior. Aquest mes, el preu de l’electricitat se situa de mitjana en els 203,34 euros/MWh, tres euros per sobre del preu d’octubre (200,06 euros/MWh), el mes més car de la història fins a la data, i gairebé 10 euros més car que el preu de novembre (193,43 euros/MWh).
Tarifa regulada
Els preus registrats en el mercat majorista repercuteixen directament en la tarifa regulada o PVPC, a la qual estan acollits gairebé 11 milions de consumidors a Espanya, i serveix de referència per als altres 17 milions que contracten el seu subministrament al mercat lliure.
Darrere de l’augment de preus es troben els alts preus del gas en els mercats internacionals i dels drets d’emissió de diòxid de carboni (CO2), que durant el 2021 han marcat mes a mes màxims històrics.
Pel que fa a la resta de països europeus, al Regne Unit el megawatt hora es pagarà diumenge a una mitjana de 203 lliures (uns 237 euros); a Alemanya, 157,71 euros; a França, 221 euros; a Itàlia, 221,87 euros i a Portugal, el mateix preu que a Espanya en el compartir mercat.
- Investigació ¿Quantes hores has de dormir si vius a Catalunya? La Universitat de Columbia ho revela
- ESPORTS ¿Quants diners s'emportaria el Barça per guanyar la Lliga?
- Detectades obres il·legals en una reforma de Consell de Cent
- Tancada des del 2018 Barcelona estudiarà la viabilitat de reobrir la ‘platja de l’Eixample’ el 2026
- Stuani rubrica la salvació i es guanya l’estàtua a Girona
- Multimèdia | 500 dies de guerra: El poder de Putin s’esquerda en plena contraofensiva d’Ucraïna
- Com prendre’s correctament la tensió arterial a casa sense baixar a la farmàcia
- Diners públics El Govern defensa que el seu pacte amb Acciona rebaixa de 1.400 a 492 milions d’euros el cost de la privatització fallida d’ATLL
- Denúncies de l’OCU Consum investiga possibles irregularitats en la venda d’entrades per als concerts de Bad Bunny a Espanya
- Tribunals El jugador de l’Espanyol Álvaro Aguado, acusat de violació, declara davant la jutge que va ser sexe consentit