Cop a les tecnològiques

El Regne Unit obliga a Facebook a vendre Giphy per amenaçar la competència

  • Després d’una investigació, el regulador britànic bloqueja la compra de la pàgina web de ‘gifs’ per part de la plataforma a l’entendre que redueix la competència i augmenta la concentració de poder

El Regne Unit obliga a Facebook a vendre Giphy per amenaçar la competència

Facebook

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Facebook haurà de vendre Giphy, la pàgina web més important de ‘gifs’ animats que va comprar l’any passat per 400 milions de dòlars. Així ho ha dictaminat aquest dimarts l’autoritat de competència del Regne Unit en una ordre en què demana bloquejar l’adquisició i obligar Meta, empresa matriu de la xarxa social, a desprendre-se’n. «L’adquisició [de Giphy] podria reduir la competència entre plataformes i augmentar el ja significatiu poder de mercat de Facebook», ha assenyalat.

La decisió de l’Autoritat de la Competència i els Mercats del Regne Unit suposa una fita sense precedents, ja que per primera vegada un organisme nacional es mobilitza per anul·lar una operació de compra realitzada per un dels gegants tecnològics de Silicon Valley. Això és perquè entén que s’estan violant les lleis de competència nacionals i portant a una concentració de poder excessiva.

Giphy és el proveïdor més important de ‘gifs’ animats per a diferents xarxes socials com Twitter, TikTok i Snapchat. A més, la web permet rastrejar com i on es comparteix cada gif, elaborant un mapa sobre el seu ús i l’estat d’ànim que representen. Per a Facebook, això es va convertir en una oportunitat d’or per tenir encara més dades sobre el comportament dels seus usuaris, ara fora de les seves plataformes tradicionals.

Amenaça a la competència

Així, el gegant de les xarxes socials es va llançar a comprar la web, però després de fer-ho el regulador britànic va obrir una investigació per determinar si podia violar les lleis nacionals. Aquest agost passat l’organisme va arribar a la conclusió que l’adquisició reduïa la competència al mercat de les xarxes socials i en el de la publicitat, un negoci de més de 8.200 milions d’euros del qual Facebook ja controla prop de la meitat.

El regulador apunta que Meta podria utilitzar la seva nova adquisició per limitar el subministrament de ‘gifs’ a plataformes de la competència, exigir més dades als usuaris de Giphy i redirigir més trànsit cap a les seves xarxes (Facebook, Instagram, WhatsApp…), que ja ocupen un 73% del temps que els britànics passen connectats.

Londres entén així que amb la decisió de forçar la venda de Giphy evita que Meta «augmenti el seu important poder a les xarxes socials», amb la qual cosa es «protegeixen milions d’usuaris» d’aquest mercat digital. Meta ha dit que la decisió del regulador britànic llança un «missatge esgarrifós» per als emprenedors.

Notícies relacionades

via GIPHY

A l’octubre, l’autoritat de la competència del Regne Unit va multar Meta amb 59,2 milions d’euros després de negar-se a proporcionar informació que demostrés que havia seguit l’ordre de mantenir el negoci de Giphy separat del de Facebook durant la investigació. El director de fusions del regulador, Joel Bamford, va deixar clar llavors una posició que es podria normalitzar amb les grans tecnològiques: «Això serveix com a advertència per a qualsevol empresa que pensi que està per sobre de la llei».