Energia

Repsol busca un Amancio Ortega: vol un soci per al seu major projecte fotovoltaic a Espanya

L’energètica espanyola treballa per reproduir l’operació tancada amb Pontegadea fa uns dies: vol un inversor minoritari per a Valdesolar, una planta de 264 MW a Extremadura que estarà operativa a finals d’aquest any

Repsol busca un Amancio Ortega: vol un soci per al seu major projecte fotovoltaic a Espanya
3
Es llegeix en minuts

Repsol treballa en el seu objectiu per seguir creixent en energies renovables de la mà de socis financers que l’acompanyin en el desenvolupament dels seus projectes. Segons han indicat diferents fonts financeres a ’El Periódico de España’, l’energètica espanyola està preparant un procés competitiu per vendre una participació minoritària a Valdesolar, el seu major projecte fotovoltaic a Espanya fins ara. Aquesta instal·lació, que estarà operativa a finals d’aquest any, comptarà amb una potència instal·lada de 264 MW i està ubicada a Badajoz (Extremadura). Per desenvolupar-la, la companyia presidida per Antonio Brufau ha invertit uns 200 milions d’euros, que espera rendibilitzar en els pròxims mesos amb l’entrada del nou soci en el projecte. Aquesta planta, que va començar a produir electricitat el mes de juliol passat, subministrarà energia a uns 140.000 llars, és a dir, unes 350.000 persones (l’equivalent a la població conjunta de Badajoz, Càceres, Mèrida i Palència). L’energètica és propietària de Valdesolar des de setembre de l’any 2018, quan la va comprar al desenvolupador britànic Hive Energy.

Les mateixes fonts han explicat que el procés encara es troba en una fase inicial, però que el plantejament és que Repsol es quedi amb el control i l’operació d’aquesta instal·lació. D’aquesta forma, l’energètica espanyola reprodueix l’estratègia que ha realitzat fa tot just uns dies amb Pontegadea, el braç inversor d’Amancio Ortega, fundador d’Inditex. Repsol li ha venut el 49% de Delta, un parc eòlic amb una capacitat instal·lada de 335 MW que es troba a la província de Saragossa, per 245 milions, i s’ha convertit en la primera inversió de l’empresari espanyol en energies renovables. Aquesta transacció es va firmar, a més, amb rapidesa, ja que el procés es va llançar al mercat el mes de juny passat, les ofertes finals van arribar a mitjans del mes d’octubre i en menys d’un mes es va elegir Pontegadea com a guanyador imposant-se a dos inversors financers: Predica (el fons de Crédit Agricole) i Greencoat Capital, segons van assenyalar les mateixes fonts. Malgrat que no es descarta que l’aliança amb Pontegadea es pugui reproduir en més projectes de renovables, la intenció de l’energètica espanyola és diversificar els inversors amb què uneix forces en aquest negoci aprofitant el gran interès que hi ha al món de l’energia neta.

Notícies relacionades

En aquest sentit, l’ambició de Repsol va més enllà d’aquestes dues transaccions i vol reproduir aquest model en diferents projectes renovables de cara a engrandir la seva filial d’energia neta per a una eventual sortida a borsa en els pròxims mesos, una decisió que arribarà en els primers mesos del 2022, segons les mateixes fonts. A principis d’aquest any va sondejar aquesta possibilitat en ple ‘boom’ de sortides a borsa d’empreses de renovables, que es van cristal·litzar en OPV, com la d’Acciona Energía o Ecoener. Per fer-ho, va contractar una bateria d’assessors per analitzar el salt al parquet d’aquesta divisió, entre els quals, destacava el banc d’inversió nord-americana JP Morgan. Aquesta filial verda va arribar a estar valorada en uns 3.000 milions d’euros i la petroliera va arribar a xifrar en 1.400 milions dins del seu pla estratègic els ingressos que podria aconseguir amb aquesta desinversió. Després de deixar en ‘standby’ el procés a la primavera, l’altra opció que es planteja Repsol passa per incorporar un inversor minoritari en aquesta filial com a via per obtenir prou pulmó financer per emprendre el seu nou full de ruta verd.

Transformació

La petroliera espanyola s’ha fixat l’ambiciós objectiu de convertir-se en una empresa neutra en emissions l’any 2050, per a la qual cosa té previst invertir un total de 6.500 milions d’euros fins el 2025 per a projectes baixos en carboni. En aquest context, és destacable la seva aposta per l’energia elèctrica renovable fixant-se l’objectiu de comptar amb 20 GW verds instal·lats l’any 2030. Alguns exemples d’operacions rellevants que ha fet Repsol recentment destaca la compra del 40% de la nord-americana Hecate Energy, que compta amb una cartera de projectes renovables i d’emmagatzemament en desenvolupament de més de 40 GW. També al continent americà, com a part de la seva aliança estratègica amb el grup Ibereólica Renovables, la petroliera presidida per Antonio Brufau té accés a Xile a una cartera de projectes eòlics i solars (‘brownfield’ i ‘greenfield’) de més de 1.600 MW fins al 2025. En l’actualitat, la majoria dels actius de renovables de la petroliera estan aglutinats en la societat Repsol Generació Elèctrica. En concret, compta amb els 2.350 MW de generació d’energia verda que va comprar el 2018 a Viesgo, així com la comercialitzadora de llum i gas de la companyia càntabra; 600 MW de cogeneració, i els 26 parcs eòlics de 860 MW adquirits a Forestalia l’any passat.