Madrid defensa el corredor central com a complement al mediterrani

  • El doble projecte ajudaria a descongestionar les estacions ferroviàries de la capital, mentre suposaria una millora en la competitivitat empresarial i en la distribució de la riquesa

Madrid defensa el corredor central com a complement al mediterrani
2
Es llegeix en minuts

Fa més de vint anys que els grans empresaris espanyols reclamen el desenvolupament del corredor mediterrani, un projecte que suposarà la modernització de la xarxa ferroviària nacional, millorarà la competitivitat del país en el seu conjunt i suposarà una distribució equitativa de la riquesa. Aquest pla, que pretén unir la frontera francesa amb tot l’arc mediterrani fins a arribar a Algesires, transformarà la manera de relacionar-se de les diferents comunitats autònomes, donant lloc a una solució més eficient en el transport de passatgers i mercaderies.

Des del Govern de Madrid, en canvi, es defensa un corredor central que uneixi Algesires amb França passant per Madrid, Saragossa i Canfranc, que pugui coexistir amb el corredor de l’arc mediterrani. David Pérez, conseller de Transports i Infraestructures de la Comunitat de Madrid, explica que «per a la Comunitat de Madrid desenvolupar tant els dos traçats és generar riquesa i igualtat d’oportunitats, ja que el 75% de la logística nacional passa en algun moment per l’espai radial de Madrid». Tot i així, «apostem per tota via que generi riquesa per al conjunt nacional».

El projecte del denominat corredor central contempla un ample de via internacional, de gran capacitat, que permetria donar sortida a bona part de les mercaderies que han de sortir o entrar a Espanya. A més, això suposaria descongestionar també les carreteres nacionals, especialment al País Basc i Catalunya, on cada dia es formen grans columnes de camions. «Som conscients també que els nostres veïns francesos i portuguesos tenen per desenvolupar encara part de les seves infraestructures ferroviàries, que lògicament passen pel desenvolupament en el nostre àmbit nacional», afegeix el conseller de Transports.

Els defensors d’aquesta via parteixen de la idea de l’important paper de Madrid en el món de la logística. Segons les dades de la Comunitat de Madrid, la regió compta amb més de 38 milions de metres quadrats de superfície logística, la major dedicada a aquest sector al país, la qual s’ha convertit en la seu de multitud d’empreses de transport com Seur, UPS i Maersk, a més de prestar serveis d’emmagatzemament dels gegants de la distribució com Amazon, Inditex, Ikea i El Corte Inglés, entre d’altres. A això també s’afegeix Mercamadrid, un dels centres de distribució alimentària més grans d’Espanya i el mercat d’aliments peribles més gran d’Europa.

Des del Ministeri de Transports argumenten a aquest diari la seva visió «menys radial de les infraestructures» justificant la importància que Madrid deixi de ser una estació de terme i es converteixi en una estació de pas pel seu emplaçament gràcies a una concepció «molt més mallada» del sistema ferroviari espanyol.

Notícies relacionades

«Tot això forma part de la concepció del ministeri d’una mobilitat en malla i en la qual el mode ferroviari juga un paper essencial, però no únic», assenyalen des del ministeri. A més, recorden també que el transport no només arribarà de la mà de l’alta velocitat, sinó també dels sistemes de Rodalies o Mitja Distància.

Per a això, segons completen, és indispensable aprofitar la tecnologia per atendre les demandes de la població espanyola. «Cal parlar menys d’alta velocitat davant xarxa convencional, i de començar a pensar a com atendre les necessitats de mobilitat dels ciutadans, allà on siguin i de la manera més racional i sostenible possible», conclouen.