Supervisió
El Banc d’Espanya posa deures a les entitats per millorar el seu tracte al client
- Els bancs van perdre més de 19.000 milions entre el 2014 i el 2020 per «fallades en el compliment d’obligacions amb clients o el disseny de productes»
- Els jutjats especialitzats en clàusules abusives hipotecàries condemnen el sector en el 97% dels casos i tenen encara 235.356 procediments per resoldre
 
	
Les conductes inadequades dels bancs han soscavat la seva reputació des de l’anterior crisi, però a més han tingut un elevadíssim cost econòmic per al sector. Les entitats de crèdit espanyoles van haver de pagar més de 19.000 milions d’euros entre el 2014 i el 2020 per «fallades en el compliment d’obligacions amb clients o el disseny de productes», segons va revelar recentment el governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández de Cos, que els va advertir que l’«acumulació d’aquests esdeveniments» pot acabar afectant els seus «requeriments prudencials futurs». O dit més clarament: que els supervisors poden acabar exigint-los que guardin més capital per afrontar les futures pèrdues que els causaran les reclamacions i demandes de la seva clientela.
Els jutjats especialitzats en clàusules abusives hipotecàries, creats el juny del 2017 i de moment prorrogats fins a final d’aquest any, donen proves de la magnitud del problema. Des del seu naixement i fins al març, han rebut 629.663 reclamacions, de les quals n’han resolt 394.307 (62,6% del total), amb la qual cosa encara en queden 235.356 de pendents. A més, en el 97,2% dels casos ja sentenciats es va donar la raó al client, cosa que fa previsible el desenllaç dels encara en procés.
 
				
				
				
				
				
				
				
				
				
					
				
				
			
							
				
				
					Com a responsable de la supervisió de la conducta de les entitats que comercialitzen productes i serveis bancaris o de pagament, el Banc d’Espanya ha posat el focus en els últims anys, successivament, en la contractació d’hipoteques i la protecció dels hipotecats en dificultats econòmiques; el finançament al consum; i, durant la pandèmia, en la correcta implementació per part dels bancs de les diferents mesures d’alleujament de deutes (moratòries) aprovats pel Govern. D’aquestes actuacions s’han derivat 982 requeriments a les entitats entre el 2016 i el 2020 que han suposat la devolució de «quantitats rellevants» als clients afectats, així com 26 expedients amb sancions per valor de 52 milions d’euros.
Camí per recórrer
Malgrat això, el governador ha advertit el sector que l’elevat nombre de reclamacions que continua rebent és «il·lustratiu del camí que encara queda per recórrer». En particular, Hernández de Cos ha criticat públicament els bancs que encara es neguin a tornar els diners als afectats en aproximadament el 30% dels casos en què l’organisme supervisor dona la raó a aquests últims: «Seria important des del punt de vista reputacional i de millora de les relacions amb els seus clients que les entitats acceptessin amb caràcter generalitzat les resolucions del Banc d’Espanya».
El governador ha anunciat que el seu organisme prepara una nova normativa (circular, en el seu argot) per millorar i ampliar la informació sobre les reclamacions que les entitats li han de subministrar. Així mateix, afegirà al procés supervisor tècniques de ‘machine learning’ (aprenentatge automàtic a partir d’intel·ligència artificial, que permet que les màquines aprenguin sense ser expressament programades per a això) i de ‘computer vision’ (visió artificial que ajuda els ordinadors a desxifrar el contingut d’imatges digitals).
A més, el Banc d’Espanya va publicar l’agost passat una guia sobre els criteris d’organització i funcionament dels serveis d’atenció al client de les entitats, que busca tant millorar la tramitació de queixes i reclamacions de la clientela, com que aquests departaments funcionin com un «mecanisme d’alerta primerenca i detecció anticipada de problemes derivats de la comercialització de productes o serveis», advertint l’entitat dels mateixos abans que es materialitzin.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
- La plaça de la Revolució recull els mobles
- Sistema sanitari Catalunya congela l'ampliació dels cribratges de càncer per falta de pressupostos i professionals
- Ensenyament públic El Govern ha de crear 169 aules per abaixar les ràtios de 1r d’ESO
- Novetats de l’Agència de l’Habitatge La Generalitat introdueix canvis en la definició de gran tenidor de vivendes a Catalunya
- Necrològica Mor Quimet Pairó, el maître que servia Dalí i Josep Pla al celler de ca la Teta de Figueres
- FC Barcelona L’entrenament del Barça amb què estrenarà el Camp Nou costarà 5 euros als socis i 10 a la resta
- El sostre de la cristiandat La Sagrada Família supera ja per 138 centímetres el Dit de Déu d’Ulm, el campanar més alt del món des del 1890
- Empreses Sigma Europa estableix una aliança amb Grup Vall Companys per reforçar la seva especialització en productes carnis per al consumidor
- Estrena de cine Jean-Pierre i Luc Dardenne: «La classe treballadora pateix la síndrome d’Estocolm»
 
			