Alça fiscal

Pujada de l’impost de circulació: així quedarà el 2022

  • Al gener entra en vigor la nova norma que mesura les emissions dels vehicles, cosa que encarirà els preus

Pujada de l’impost de circulació: així quedarà el 2022
2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El pròxim gener entrarà en vigor la nova normativa d’homologació de mesurament d’emissions per a vehicles nous, coneguda com Procediment Mundial Harmonitzat per a Assajos de Vehicles Lleugers, WLTP, per les seves sigles en anglès (World Harmonized Light-duty Vehicle Test Procedure), que provocarà una pujada generalitzada de l’impost de matriculacions. Aquest canvi normatiu farà que el preu de gairebé el 40% dels vehicles nous que es vendran a Espanya pugi entorn d’un 5%. El motiu no és cap altre que, amb el canvi a la nova reglamentació, molts cotxes saltaran de tram fiscal en l’impost de matriculació. Un 60% del mercat actual n’està exempt. Amb el canvi només el 7% seguirà per sota del límit.

La normativa que provocarà la pujada de l’impost de matriculació va entrar en vigor el gener passat, però a finals de juny el Congrés va aprovar suspendre-la fins al 2022. Aquesta pujada temporal del gravamen en la primera part de l’any, segons la patronal Anfac, ha sigut un dels principals motius que el mercat no recuperés en el primer semestre nivells semblants als del 2019. Al tancament de juliol, s’han venut 540.732 unitats, un 33,2% menys respecte al 2019, per la qual cosa tot apunta que la recaptació tributària, en comparació amb el 2019, tornarà a caure el 2021.

Els conductors espanyols van pagar l’any passat, un exercici negre per al sector de l’automòbil, un total de 25.645 milions d’euros en concepte d’impostos i càrrecs associats al sector de l’automòbil, un 16,76% menys, segons Anfac. D’entre tots els gravàmens imposats a l’automòbil, l’impost de matriculació va ser el que més va baixar, un 39,5%, al recaptar-se 373 milions davant els 616 de l’any anterior. La caiguda del mercat de cotxes nous, que va cedir un 32,3% a causa sobretot de la pandèmia, en va ser la causa principal.

Notícies relacionades

La norma comunitària WLTP es va començar a aplicar a Europa l’1 de setembre del 2018, en substitució de l’antic NEDC, però el Ministeri d’Indústria va establir un règim transitori fins a l’1 de gener del 2021. La nova normativa WLTP és més precisa que l’anterior a l’hora de calcular el consum real de combustible d’un vehicle i les emissions de CO2 que expel·leix. I l’impost de matriculació es calcula en funció de les emissions que produeixen els vehicles, per la qual cosa el canvi en la manera de realitzar el càlcul impacta directament en el gravamen. Segons Anfac, l’increment de les emissions que mesura la norma és d’un 20%, cosa que provoca que molts cotxes exempts de l’impost hagin de pagar-lo i que d’altres saltin de tram i això suposa un increment dels preus.

La ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, ha apuntat que el Govern no preveu cap ajornament addicional. El tram exempt de l’impost, així, baixarà el gener d’emissions de fins a 144 g/Km a 120 g/Km de CO2. El tipus del 4,7% baixa d’entre 145 i 191 g/km a entre 121 i 159 g/km; el tipus del 9,75%, d’entre 192 i 239 g/km a entre 160 i 199 g/km; i el de 14,75%, de per sobre de 240 g/km a per sobre de 200 g/km de CO2. Aquesta nova taula provocarà una pujada en els preus dels vehicles que s’ha calculat que pot oscil·lar entre els 200 i els 1.000 euros, depenent del model i de les emissions.

Temes:

Cotxes Impostos