Traslladable a altres sectors

Els joguinaires veuen inevitable apujar preus per l’augment dels sobrecostos

L’encariment de les matèries primeres i del transport han elevat els costos dels fabricants fins a un 40%

Repi

Els joguinaires veuen inevitable apujar preus per l’augment dels sobrecostos

MIGUEL LORENZO

3
Es llegeix en minuts

L’encariment de les matèries primeres i del transport, particularment des del sud-est asiàtic, entre altres factors, han elevat els costos dels fabricants de joguines fins a un 40%, fet que els fa preveure un «inevitable» increment dels preus de venda al públic.

Així ho calcula l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ), el responsable de Promoció Exterior de la qual, Oliver Giner, ha explicat a Efe que fins al juliol les empreses del sector han suportat una pujada mitjana en els costos variables d’entre el 20% i el 40%.

«La joguina està patint els mateixos problemes» que la resta dels sectors, explica Giner, si bé adverteix que els joguinaires a Espanya «han mirat d’anticipar-se a aquests problemes, perquè al fabricar-se a l’estiu «ja s’han proveït al gener de matèries primeres».

Sobre el repunt del preu de les matèries primeres per fabricar joguines, l’AEFJ ha posat com a exemples alguns dels polímers que han doblat el seu preu (100% més); el pwc (35% més); els polièsters (90%) i poliamides (45%); els tubs de ferro per a tricicles o bicicletes (30%) o el cartró (25%).

El contenidor, més car que fa un any

Respecte al transport marítim d’aquestes matèries, el sector està pagant des dels principals ports del sud-est asiàtic al de València un 400% més que fa un any per un contenidor dels anomenats grans (40 peus).

Segons les dades de la patronal, per un contenidor dels de mida més gran carregat es pagava 3.000 dòlars el 2020, mentre que ara el preu s’ha disparat fins als 15.000 dòlars de mitjana.

Els retards a la cadena de subministrament han sigut quantificats pel sector en aproximadament el doble, des de les quatre o cinc setmanes que tardava a arribar una comanda des de la Xina a Espanya l’estiu passat fins a les actuals nou o 10 setmanes.

Giner ha posat èmfasi en el fet que aquesta problemàtica, a la qual s’ha sumat l’elevat preu de l’energia a Espanya, «ha provocat la tempesta perfecta» en el sector.

Sobre si aquesta situació repercutirà en els preus, sobretot amb vista a la campanya de Nadal, Giner ha comentat que «dependrà de cada empresa», però ha assegurat que els catàlegs «estaran disponibles i a l’abast del consumidor».

«És molt complex dir ara si tota aquesta situació afectarà els preus i només ho veurem en uns mesos», ha afegit el responsable de Promoció Exterior de l’AEFJ, que ha apuntat que en qualsevol cas sembla clar que amb aquestes mitjanes en els costos variables, el fabricant «ha de traslladar aquest sobrecost» al producte.

Pèrdua d’ocupació

Aquest primer mes de tardor les pujades en el preu de la joguina «han sigut molt petites» quant a les tarifes del fabricant a la botiga, «i en molts casos la botiga ha assumit el sobrecost», ha remarcat.

Una altra «possibilitat» que han valorat des de l’AEFJ és la possible pèrdua d’ocupació davant l’augment dels costos de producció, si bé Giner ha dit respecte a això que «és difícil però no es descarta, tot i que sigui en reducció de jornades».

Ha opinat que si una empresa al final no pot repercutir els sobrecostos al producte «ha de prendre mesures».

La investigadora de mercats NPD Group revela que les vendes de joguines a Espanya el 2020, l’any de l’esclat de la pandèmia, es van reduir un 7% respecte a l’exercici anterior, fins a 929 milions d’euros.

El mercat britànic

En el capítol d’exportacions, la patronal ha avançat que els mercats internacionals han crescut entre el gener i el juliol un 25% respecte al mateix període del 2020, cosa que ha sigut qualificat com una dada «històrica».

Notícies relacionades

En relació amb les exportacions de joguines al Regne Unit, un mercat que figura entre els 10 més importants, fins al juliol ha caigut més d’un 60% en comparació amb el mateix període de l’any passat.

L’efecte del Brexit «és molt evident» que està darrere d’aquesta caiguda al Regne Unit, ha dit Giner sobre un mercat que l’any passat va créixer un 50%, «potser perquè l’any passat i en previsió van fer provisió de mercaderies», ha afegit.

Temes:

Preus Joguines