Indicador del setembre

Comertia detecta que les vendes superen ja els nivells prepandèmia

El 65% dels comerços auguren pujades de preus per a l’any vinent

Comertia detecta que les vendes superen ja els nivells prepandèmia
2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Les vendes del comerç minorista a Catalunya superen ja els nivells prepandèmia. L’Indicador Retail Comertia del setembre detecta que les vendes van augmentar un 24,3% respecte del mes de setembre del 2020 i un 1,2% respecte del mateix mes del 2019. La venda ‘online’ va augmentar especialment en moda (185,4%) i alimentació (141,1%). El 63% de les empreses creuen que l’augment de costos en els últims mesos (transport, subministraments, matèries primeres, etc.) probablement farà augmentar preus en l’últim trimestre, mentre que el 37% opina que es mantindran estables. Comertia agrupa 4.000 establiments d’un centenar de marques diferents que facturen de l’ordre de 4.000 milions d’euros anuals i ocupen 35.000 persones. Les vendes el setembre dels comerços de Comertia van ser les millors des que es va desencadenar la pandèmia. Els resultats de l’indicador confirmen la recuperació del consum.

En termes globals, un 65% de les empreses han augmentat vendes respecte al mateix mes el 2020, un 3% les ha mantingut i un 32% les ha disminuït. Comparant amb les vendes del mes de setembre del 2019, un 49% d’empreses han tingut augments, un 5% les ha mantingut i un 43% les ha disminuït. El repte per a la majoria d’empreses és presentar-se als Fons Next Generation (71%) amb projectes de digitalització i sostenibilitat, ja que pel 46% de les empreses la principal font de finançament actualment és l’endeutament bancari.

L’augment de vendes en la majoria de categories, amb predomini del sector Oci i Cultura (106,8%), indiquen una certa relaxació cap a la pandèmia, ganes de disfrutar i de recuperar la normalitat. Per segon mes consecutiu, els sectors d’activitat més lúdics i que havien patit més la crisi de la Covid, són els que millor s’estan comportant amb creixements de tres a dos dígits: Oci i cultura (106,8%), Restauració (37,2%), Moda (35,8%) i Complements de la persona (15,9%).

Malgrat els bons resultats, tant Oci i cultura (-22,3%) com Restauració (-22,8%) se situen encara lluny de les vendes anteriors a la pandèmia, si comparem amb el mes de setembre del 2019. En canvi, els sectors Moda (9,2%), Alimentació bàsica (17,2%), Llar (4,9%) i Complements de la persona (5%) segueixen la tendència a l’alça que va començar el mes d’agost. En Alimentació no bàsica es van superar les vendes de l’agost del 2019 però van baixar el -7,3% al setembre.

Notícies relacionades

Les vendes ‘online’ van augmentar de mitjana un 106,9% al setembre respecte al setembre del 2019. Amb gran pes de la moda, amb un creixement del 185,4%, Alimentació (141,1%) i Complements de la persona (59%). El sector Restauració (33,3%) també ha incrementat els seus ingressos ‘online’ respecte del mateix mes de l’any anterior, com també Oci (29,5%), mentre que el sector Llar manté vendes respecte a l’any anterior.

L’Indicador de Retail Comertia és un informe mensual real que serveix com a diagnòstic a curt, mitjà i llarg termini, sobre la realitat del sector en aquells aspectes clau per a la mostra d’empreses representada: ocupació, nombre d’establiments i vendes, totals, i per sectors d’activitat.