Distribució
La neurociència constata la invisibilitat de productes al súper
El 40% dels articles a la venda a les lleixes passen inadvertits, segons un estudi
El 40% dels productes a la venda als supermercats passen inadvertits per al consumidor. El percentatge resulta fins i tot més baix del que podria pensar-se, davant les presses habituals del que compra i l’habitual ús de la llista de la compra, sigui mental o en paper. Les tècniques d’estudi capdavanteres basades en neuromàrqueting quantifiquen la manera en què els consumidors compren, senten i observen durant el procés de compra. Un exemple d’aquest tipus d’estudis s’ha presentat a la Càtedra ShopperLab, projecte de col·laboració entre la Universitat Complutense de Madrid i Campofrío. L’estudi conclou que aproximadament el 60% del temps que estem als supermercats el dediquem a caminar pels passadissos, i tan sols fem servir uns escassos 25 segons en la selecció d’un producte d’alimentació, un temps que es redueix a 9 segons en el cas dels productes de xarcuteria. Les marques de productes poden estar preocupades.
Després de quatre anys de col·laboració i més de 30 recerques conjuntes utilitzant les tècniques més avançades en neuromàrqueting, els estudis desenvolupats s’han dirigit a conèixer com és el procés de compra del comprador. El 89% dels consumidors no compra pensant en si mateix, sinó que té en compte els gustos de la seva parella, família o fins i tot amics a l’hora d’elegir quins productes inclou a la cistella de la compra, cosa que explica en part que el potencial comprador sigui immune a bona part dels ‘inputs’ cognitius per objectius prefixats.
Les intuïcions tendeixen a confirmar-se amb els estudis realitzats. Els compradors no fan un recorregut horitzontal per les lleixes, sinó que la ‘navegació’ visual pel lineal es fa en ziga-zaga. Aquest comportament erràtic obliga a deambular pels supermercats com un pollastre sense cap, desfer el camí i fer més voltes del que és necessari. A la pràctica no es troba el que es busca excepte que es conegui fil per randa el punt de venda.
Notícies relacionadesDirigida pel catedràtic Ubaldo Cuesta, director del departament de Teories i Anàlisi de la Comunicació de la Universitat Complutense de Madrid, així com del NeurolabCenter, la càtedra pretén aprofundir en l’estudi del comprador mitjançant, d’una banda, l’observació i l’anàlisi del comprador per «identificar» i «entendre» la seva resposta davant un determinat estímul i, de l’altra, a partir de la utilització de tecnologia d’última generació per aprofundir en les accions que es realitzen de forma inconscient.
Una de les tecnologies que s’utilitzen és l’anomenat ‘eyetracking’, per saber el moviment ocular quan es fa una activitat; el GSR, per mesurar l’activació emocional; el Facial Expression, per analitzar les expressions facials mentre es respon a un estímul, i l’EEG, per detectar processos de càrrega cognitiva i motivacionals, cosa que permet conèixer el que senten, analitzen i perceben les persones al llarg de tot el procés de compra i, d’aquesta manera, ajudar a millorar la seva experiència de compra mentre s’obtenen nous coneixements per a la ciència del neuromàrqueting i la neurocomunicació. Multitud de tecnicismes per rastrejar i constatar comportaments d’aquests consumidors en plena compra. L’objectiu final de l’estudi serà que les marques puguin dissenyar estratègies per captar l’atenció dels consumidors de manera més efectiva.
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Anàlisi L’advocat Martín-Duarte
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
