Millora del transport

Renfe anuncia la compra de locomotores per 178 milions d’euros

Es tracta de la licitació per adquirir-ne 12 unitats més sis d’opcionals, juntament amb el servei de manteniment durant 15 anys

Renfe anuncia la compra de locomotores per 178 milions d’euros
2
Es llegeix en minuts

Renfe ha anunciat aquest dimarts la licitació per a la compra de 12 locomotores de gran potència per al transport de mercaderies per un total de 178 milions d’euros. El consell d’administració de Renfe ha aprovat en la reunió d’aquest dimarts l’inici del procés d’adquisició i el posterior manteniment d’aquests 12 caps tractors elèctrics de gran potència més un màxim de sis d’opcionals. El valor de la licitació global supera els 178 milions d’euros, ja que inclouen l’adquisició del total de les locomotores (12 + 6) i el seu manteniment per un termini de 15 anys. 

Les locomotores, que es construiran en ample UIC (1.435 mm) tipus Co’Co’, es destinaran a circular per línies electrificades d’ample espanyol, com per les de la secció internacional de la línia Figueres Perpignan, així com per la xarxa convencional francesa. En el futur, podran circular així mateix al corredor mediterrani, on, com a conseqüència de les obres que s’estan fent per implantar l’ample UIC en vies generals, vies d’apartat i baixadors, es preveu la possibilitat d’augmentar la longitud dels trens de mercaderies fins a un màxim de 750 metres. 

Podrien circular també per línies electrificades de la xarxa d’ample convencional (1.668 mm) mitjançant el procediment de canvi d’eixos. Les locomotores que es construeixin hauran de ser tritensió, i ser aptes per funcionar amb tensions nominals d’alimentació de 3 i 1.5 kV en DC i 25 kV en AC, capaces d’assolir una velocitat màxima de, almenys, 120 km/h i de remolcar una càrrega de, almenys, 1.800 tn en rampes del 18% a una velocitat mínima de 50 km/h.

Notícies relacionades

Pel que fa als sistemes de protecció de tren, hauran d’estar equipats amb els de supervisió contínua de velocitat ERTMS/ETCS (European Rail Traffic Management Systemn) embarcat, nivells 0, 1 i 2, així com ASFA Digital per a Espanya i RPS (cocodril) i KVB per a França. Quant al sistema de comunicació, serà GSM-R (veu i dades) i Tren Terra analògic compatible amb les línies espanyoles i franceses. Les ofertes hauran d’incloure un sistema ‘last-mile’ per circular per seccions de via no electrificada. 

Amb l’adquisició d’aquestes locomotores, que suposaran més capacitat de càrrega i millors nivells de fiabilitat, Renfe Mercancías pretén incrementar la seva activitat i la quota en el transport per ferrocarril de mercaderies, claus per a la internacionalització de la companyia, que ja realitza una important activitat en línies d’ample UIC. L’increment de l’activitat de Renfe Mercancías comportaria així mateix significatius estalvis de costos per externalitats en tant que, tal com reconeix la Comissió Europea, el ferrocarril és el mitjà de transport de mercaderies que menys emissions contaminants genera. El 2020 els transports que va realitzar Renfe Mercancías van suposar un estalvi per a la societat de 291 milions per costos externs i van evitar la missió a l’atmosfera de 850.000 tones de CO2 i el consum de 425.000 tones equivalents de petroli.

Temes:

Renfe