emissions contaminants
Brussel·les apressa VW a indemnitzar tots els consumidors per l’escàndol ‘dieselgate’
El comissari de justícia, Didier Reynders, retreu al fabricant alemany la seva decisió de compensar només els residents a Alemanya
dieselgate /
La Comissió Europea vol que Volkswagen indemnitzi tots els consumidors afectats per l’escàndol d’emissions contaminants del ‘dieselgate’ i no només els alemanys. El comissari de justícia, Didier Reynders, ha enviat una carta al conseller delegat de la companyia, Herbert Diess, retraient la mala voluntat del grup i instant la multinacional a compensar tots els consumidors europeus. «Fa sis anys des que es va destapar el ‘dieselgate’ i fins ara no tots els consumidors han sigut compensats. Hi ha hagut diverses sentències judicials exposant el tractament injust de Volkswagen als consumidors i no obstant el fabricant d’automòbils no està disposat a treballar amb les organitzacions de consumidors per trobar solucions adequades per als consumidors», s’ha queixat Reynders.
En la seva missiva, el polític liberal belga recorda que el fabricant d’automòbils es va comprometre a principis d’any, arran d’una acció col·lectiva a Alemanya, a compensar centenars de milers de consumidors alemanys. No obstant, els propietaris d’automòbils que no tenien la seva residència legal establerta en aquest país en el moment de la compra del vehicle afectat van ser exclosos de la compensació i, de moment, no només no hi ha senyals que l’empresa tingui voluntat d’incloure la resta d’afectats, sinó que el fabricant «no ha expressat una voluntat similar» d’actuar per compensar els clients d’altres Estats membres.
Igualtat de tracte
No és la primera vegada que Brussel·les exigeix compensacions ni aquesta és la primera carta que dirigeix per aquesta raó la Comissió. El mateix Reynders va escriure una carta l’agost de 2020 animant el fabricant alemany a oferir una «compensació justa» a tots els afectats a la UE, una cosa que no ha sigut escoltada. «Sense més acords, és probable que les demandes en altres Estats membres continuïn durant anys. Si bé la situació jurídica difereix entre els Estats membres, els consumidors esperen ser tractats amb equitat i rebre una compensació adequada pels danys que han patit de manera similar a tota la Unió», recorda Reynders en un nou exercici de pressió política perquè l’empresa posi fi als litigis en marxa i respongui als consumidors afectats.
Notícies relacionadesFins ara, l’empresa ha continuat mantenint que els pagaments voluntaris als consumidors que viuen fora d’Alemanya no estan justificats perquè afectarien cotxes que han sigut revisats per complir els requisits legals. Una postura que no ha variat ni amb les recents sentències. La carta va acompanyada d’una declaració subscrita per la xarxa d’autoritats nacionals de protecció del consumidor europeu en la qual recorden que hi va haver 8,5 milions de vehicles dièsel equipats amb el programa il·legal.
Fa uns dies l’advocat general del Tribunal de Justícia de la UE, en resposta a tres casos austríacs, va concloure en un dictamen preliminar que la instal·lació d’un programa informàtic, com va portar a terme Volkswagen, per modificar el nivell d’emissions de gasos contaminants en funció de la temperatura exterior i l’altitud dels vehicles vulnera el dret europeu.
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Investigació pel 29-O "Un puto desastre serà això presi", va escriure Mazón a Feijóo en la dana
- Meteorologia adversa Catalunya s’endinsa en el Nadal més turbulent des de l’any 2008
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- ¡Que deixis de plorar, nen!
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Ruta Un encreuament de camins
- Regal nadalenc La gran sèrie sobre el futbol americà i la vida
- Cata mayor Entre l’ou farcit i el cubanito
- Taules amb un toc brillant Els millors plats festius de BCN
