Crisi sectorial en potència

Alerta màxima en el transport per la falta de camioners

El sector logístic alerta d’un Nadal amb talls de subministrament per la falta de professionals

El transport denuncia les males condicions laborals i la competència no regulada de professionals estrangers

Alerta màxima en el transport per la falta de camioners
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La crisi dels conductors de camions va a més i amenaça amb col·lapsar el transport i de passada, incrementar els costos. Els professionals afectats al·ludeixen als baixos salaris i les males condicions de treball, mentre les grans empreses logístiques incideixen en l’escassetat de mà d’obra i la falta de suport a la formació. Luis Gómez, president per a Europa d’XPO Logistics, una empresa de transport que cotitza a la Borsa de Nova York, ha sigut l’últim a elevar els temors i alertar que aquesta situació desembocarà en una crisi de proveïment a Nadal, especialment al Regne Unit. Gómez, en una entrevista amb ‘Financial Times’, reconeix que es tem que les noves regulacions de la UE al Regne Unit sumada a la falta de transportistes pot arribar a escanyar de manera greu l’activitat econòmica a la Gran Bretanya. El Brexit, la pandèmia, les reformes fiscals i els retards en les proves de conducció configuren segons la seva opinió un còctel que pot avivar les flames de la crisi de la cadena de subministrament.

L’avís de Gómez arriba setmanes després de la denúncia pública realitzada per Antonio Martínez, president del Gremi de Transport i Logística de Cecot, que alertava, de la falta de professionals del transport pels baixos salaris i les pèssimes condicions de treball. Un irrefrenable dúmping social amb conductors de diversos països, principalment de països de l’Est i asiàtics, ha devaluat el prestigi social del transportista internacional. Els sistemes logístics d’optimització de rutes implantats en els últims anys ha sigut el cop de gràcia per fer que ser camioner sigui una de les professions menys desitjades. Ni tan sols la responsabilitat de conduir vehicles de preu milionari compensa aquesta sensació. Els joves no volen ser transportistes internacionals.

L’efecte immediat d’aquesta falta de professionals i de la precarització existent es deixa notar ja a les lleixes buides dels supermercats britànics en els últims mesos. És un avís que alarma ja empreses com XPO, amb àmplia presència al Regne Unit però que es deixarà notar també al sector logístic europeu cada vegada més.

Segons Gómez, es preveu un Nadal complex, especialment al Regne Unit, de productes esgotats. El Paquet de Mobilitat, marc legal que prepara la UE i que hauria d’entrar en vigor al febrer hauria d’aportar solucions. «Aquest Paquet de Mobilitat serà vigent a partir del 21 de febrer i produirà més restriccions de capacitat i inflació», va dir Gómez, així que «els costos de transport augmentaran durant almenys els pròxims 18 mesos». Es preveu que els costos salarials puguin augmentar fins a valors de dos dígits.

Notícies relacionades

Per Martínez, el gran problema del sector logístic i del transport és el mateix model de contractació de les empreses de transport. «Ja no es contracta un transportista per fer una línia fixa. Quan es feia, el transportista sabia que tornava a casa divendres, per exemple. Des que van arribar els transportistes internacionals de l’est d’Europa, els vehicles estan dos, tres o quatre mesos fora de la seva base. Barcelona, París; París, Frankfurt; Frankfurt, Londres... Aquestes rutes obertes fan que no hagin de tornar a la base. I quan aquests vehicles tornen, ho fan a preus irrisoris. Els preus es compren vegada per vegada, en subhasta, en un mercat similar a la borsa en el qual els operadors logístics pengen les seves necessitats de transport a internet i es concedeix a l’oferta més barata, no a preus lògics».

Europa té una escassetat estimada de 400.000 conductors de camions, segons el grup d’investigació Transport Intelligence. Les reformes del Paquet de Mobilitat de la UE es van aprovar després de tres anys de negociacions l’any passat i requeriran que els conductors de camions prenguin descansos de quatre dies quan facin treballs dins d’un país, mentre que els camions han de tornar al seu país d’origen cada vuit setmanes. Els conductors també seran escollibles per rebre el salari mínim legal en cada estat membre on condueixin per a la majoria dels treballs entre països fora de la seva nació registrada.

Temes:

Transports