A la Zona Franca

Punch presenta els seus 650 milions d’inversió per substituir Nissan amb vehicles d’hidrogen

  • El Govern, la Generalitat i els sindicats han d’escollir els candidats definitius abans d’acabar el mes de setembre; tres projectes més postulen

Punch presenta els seus 650 milions d’inversió per substituir Nissan amb vehicles d’hidrogen

Gabriel Ubieto

4
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un Nissan Navara acoblat amb un motor d’hidrogen. Aquesta és la declaració d’intencions amb la qual el Grup Punch ha presentat aquest dimarts en societat la seva candidatura per succeir Nissan a la Zona Franca. Aquesta firma belga amb projecció internacional és un dels candidats per instal·lar-se als terrenys que a partir del 31 de desembre deixarà la firma nipona. 

No és l’única i, segons fonts coneixedores, tampoc seria ara mateix la favorita. Aquest mes de setembre està previst que es faci la reunió definitiva en la qual el Govern, la Generalitat, Nissan i els sindicats decidiran la llista final de candidats i donaran a conèixer el detall de les seves propostes d’inversió per a així escollir el nom final abans d’acabar l’any. I aquest dimarts el Grup Punch ha volgut marcar agenda i ha presentat davant els periodistes el seu projecte per a Barcelona.

El Grup Punch fabrica motors, així com components electrònics, ‘software’ i solucions de micromobilitat, com patinets elèctrics; i ara vol fabricar també cotxes. I allà entren en joc els terrenys de la Zona Franca. Nissan vol deixar de produir a Catalunya perquè diu que no li surt a compte i Punch ha aixecat la mà per dir-li «ja fabricaré jo els cotxes que tu no vols fabricar». Pràcticament literalment, doncs aquesta firma belga ha sol·licitat la patent per fabricar diversos models que s’han acoblat a la Zona Franca i provar-hi els seus motors d’hidrogen. No obstant, de moment no té assegurat que Nissan li cedeixi aquesta propietat intel·lectual. 

Els seus motors d’hidrogen, d’altra banda, encara no són al mercat i es troben en fase de testatge, tal com han reconegut des de l’empresa. La seva intenció és que, si són els elegits, començarien a fabricar vehicles d’hidrogen l’abril del 2024. Fins aleshores començaran fabricant furgonetes de Nissan i amb motor dièsel. El segment del mercat al qual es dirigeixen són professionals, no el públic general; així com empreses de lísing i lloguer. Un segment actualment en contracció i que tenen la voluntat de reflotar en els pròxims anys.

Inversió de 650 milions en sis anys

La seva proposta consisteix a invertir 650 milions d’euros durant els pròxims sis anys, fins al 2027. Una part important d’aquests depenen de la capa que li llancin des de l’Administració, ja que 50 d’aquests milions els esperen d’ajudes públiques i 100 milions més que els avancin via préstecs. 

Amb això, i a canvi, es comprometen a mantenir 1.000 dels 1.600 llocs de treball que hi ha ara mateix a Nissan i ampliar aquesta xifra a 2.000 per al 2025. «La proposta de Punch és l’única que aprofita les tres plantes, les seves tecnologies i els empleats que actualment hi treballen», ha afirmat Andy Palmer, l’home fort de Punch per liderar el projecte a Barcelona. I un vell conegut de la mateixa Nissan, amb dues dècades d’experiència en la companyia nipona i l’encarregat de desenvolupar el Nissan Leaf, el primer elèctric d’aquesta empresa.

Punch vol treballar sobre la base que deixa Nissan i aprofitar les tres plantes que aquesta deixa (Zona Franca, Sant Andreu i Montcada i Reixac). «La proposta de Punch és l’única que aprofita les tres plantes», ha defensat Palmer. També es compromet a aprofitar part de la seva fins ara xarxa de proveïdors; que fins ara donava feina a uns 15.000 treballadors. «Si introdueixes un vehicle que ve de la Xina, per exemple, i t’emportes els proveïdors de la Xina, els proveïdors locals es queden sense feina», ha afirmat Palmer. L’exemple no és tan casual, ja que dins dels diferents candidats per instal·lar-se a Nissan hi ha un ‘tapat’ que vindria de l’esmentat país asiàtic; segons expliquen fonts coneixedores. Punch no ha especificat quants d’aquests llocs de treball podria sostenir el seu projecte.

Reindustrialitzacions a Torino i Estrasburg

Notícies relacionades

Els directius de Punch han explicat les seves experiències prèvies en la reindustrialització d’altres plantes de l’automoció que estaven per tancar i que van aconseguir reindustrialitzar. Han parlat del cas d’Estrasburg, on General Motors volia tancar el 2013 i la seva inversió va aconseguir retenir 850 llocs de treball. També la més recent a Torino, que també van comprar a General Motors el febrer d’aquest any i van mantenir 750 llocs de treball. No obstant, tots dos casos obeeixen a factories que fabriquen components de l’automoció, no directament vehicles. Una proposta més complexa, ambiciosa i dependent d’una marca comercial que funcioni en el mercat; una cosa que Punch, de moment, no té.

La proposta de Punch és començar a fabricar furgonetes dièsel de Nissan a partir del 2023. Saltar un any i mig més tard als motors d’hidrogen i complementar-ho amb vehicles elèctrics per al repartiment en última milla, com furgonetes. I també taxis. A més de la producció dels patinets elèctrics Lynx, fabricat per la seva filial To.Tem i que ara comença producció a Itàlia. El seu compromís és traslladar aquesta producció a Barcelona si aconsegueixen l’assignació dels terrenys de la Zona Franca.

Temes:

Nissan