Tributació verda

Catalunya estrena l’impost sobre el CO2 dels vehicles: consulta quant pagarà cada cotxe

  • El nou tribut el podran començar a pagar els propietaris de 2,26 milions de vehicles a partir del pròxim dia 15

  • L’import, en el cas dels turismes i les motos, serà d’entre 0,55 i 276 euros, i en el de les furgonetes, entre 0,3 i 87 euros.

Santa Perpètua de Mogoda 23/06/2011 Retencion de trafico colas en la operacion salida de Sant Joan en la foto aparece la A 7 direccion Girona Km 141,5 Foto Josep Garcia

Santa Perpètua de Mogoda 23/06/2011 Retencion de trafico colas en la operacion salida de Sant Joan en la foto aparece la A 7 direccion Girona Km 141,5 Foto Josep Garcia / JOSEP GARCIA (Delegaciones)

4
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Catalunya compta des d’aquest mes amb un nou impost que gravarà les emissions de CO2 dels vehicles. Aquest gravamen va entrar en vigor l’1 de setembre amb la publicació, a la web de l’Agència Tributària de Catalunya (ATC), del padró definitiu de vehicles sobre els quals recaurà. Els propietaris dels 2,26 milions de vehicles afectats pel nou impost aquest any podran liquidar l’import a partir del 15 de setembre, data en què s’obre el període de pagament.

La Generalitat preveu recaptar aquest exercici, en què es liquidarà el 2020, un total de 65,9 milions d’euros que, segons ha explicat, arribaran als 150 milions en el futur i es destinaran íntegrament als fons pel canvi climàtic i el patrimoni natural. L’import a pagar, en el cas dels turismes i les motos, serà entre 0,55 i 276 euros, mentre que les furgonetes pagaran entre 0,3 i 87 euros.

Estan exempts els turismes de més de nou places, els vehicles de més de 3,5 tones i els ciclomotors, així com els cotxes elèctrics, els vehicles adaptats a persones amb mobilitat reduïda, els autocars, els vehicles amb matrícula de vehicle històric i els clàssics. Els cotxes comprats el 2021 no pagaran l’impost fins a l’any que ve.

El sector no ha rebut bé aquest impost. Segons la patronal catalana Fecavem, és un gravamen injust per diversos motius. Segons les seves paraules, «és un impost que grava la propietat d’un vehicle com el de circulació, que no distingeix si el cotxe fa 10, 15.000 o 150.000 quilòmetres i que no es paga a la resta d’Espanya». A més, assenyala, «els vehicles que circulen per Catalunya però el titular és de fora no estan subjectes a l’impost». Per tot això, la Fecavem va reclamar al gener l’exempció del gravamen fins al 2023 com a mínim, però la Generalitat va decidir posar-lo en marxa després de retardar-lo diverses vegades des del 2018, quan s’havia de començar a cobrar.

Per pagar, els conductors afectats tindran diverses opcions. En primer lloc, accedint al padró definitiu a la pàgina web de l’ATC a través de la identificació digital. Al mateix portal es podrà domiciliar el pagament, amb la qual cosa s’aconseguirà una bonificació del 2% per a la liquidació de l’exercici 2021. D’altra banda, els afectats rebran a partir de l’octubre una notificació amb la liquidació i la carta de pagament corresponent, els que rebin notificacions electròniques la rebran abans. Amb la carta, n’hi haurà prou d’anar a les entitats financeres col·laboradores, Correus o trucar al telèfon 012 per fer el pagament.

Import segons les emissions

Aquest impost recaurà sobre tots els vehicles que emetin més de 120 grams de CO2 per quilòmetre. A partir del 2022, el límit es reduirà fins als 95 grams. Segons el que ha proposat la Generalitat, cada vehicle pagarà un import diferent segons les emissions que homologa, dada que es pot revisar a l’apartat V.7 de la seva fitxa tècnica si és posterior al 2015 o al mateix padró definitiu de l’ATC.

Per això, la Generalitat ha definit quatre trams diferents que indiquen el preu a pagar per gram de CO2 per quilòmetre que es passi del límit. Així, cada gram entre els 120 i els 140 costarà 0,55 euros, entre els 140 i els 160, 0,65 i entre els 160 i els 180, 0,80. A partir dels 200 grams, cada un costarà 1,10 euros. El conductor pot calcular quant haurà de pagar repartint els grams de CO2 que emeti el seu vehicle entre cada tram per fer la multiplicació. D’aquesta manera, si un cotxe emet 201 grams, 120 del total seran gratis, 20 costaran 0,55, 20 més 0,65 euros, 40 més 0,85 i només un, el que passa dels 200, costarà 1,10 euros. El resultat serà de 57,10 euros.

Només se salven els elèctrics

Notícies relacionades

L’impost del CO2 català només manté fora els cotxes elèctrics, a més dels tipus de vehicles citats anteriorment. Qualsevol altra tecnologia està subjecta a pagar si se superen les emissions mínimes. No obstant, tot i que podrien pagar, els híbrids endollables tampoc ho faran, ja que normalment homologuen emissions molt baixes. El Seat León híbrid endollable, per exemple, declara 25 grams de CO2 per quilòmetre.

Per la seva banda, els cotxes híbrids convencionals, amb etiqueta ‘ECO’ de la DGT i lliures per circular en zones restringides, sí que pagaran en molts casos, sobretot a partir de l’any que ve. Cotxes com el Toyota RAV4, per exemple, que són sempre híbrids pagaran en qualsevol cas, ja que la seva motorització menys potent declara 129 grams de CO2 per quilòmetre, és a dir, 4,95 euros segons l’impost d’aquest any.