Infraestructura polèmica

L’alcalde del Prat accepta asseure’s a negociar l’ampliació de l’aeroport

El Govern continua defensant que tindrà capacitat de veto o de proposar una sortida negociada que permeti millorar l’operativa de la infraestructura per part d’Aena

Un avión despega sobrevolando la zona de la Ricarda

Un avión despega sobrevolando la zona de la Ricarda / JORDI COTRINA (EPC)

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

L’Ajuntament del Prat de Llobregat no bloquejarà la comissió de seguiment que ha de definir les línies finals de l’ampliació prevista de l’aeroport de Barcelona. Era un dels passos imprescindibles en l’objectiu del Govern d’abordar un espinós procés que aconsegueixi el creixement d’una infraestructura estratègica sense trair l’ideari ecologista de l’esquerra sociològica. L’alcalde del Prat, Lluís Mijoler, ha reclamat aquest diumenge durant una entrevista amb Catalunya Ràdio que el president de la Generalitat, Pere Aragonès, convoqui una taula institucional sobre el futur de l’aeroport de Barcelona. El document de presentació del projecte d’Aena, el denominat DORA, preveu l’ampliació de la tercera pista, cosa que en principi podria afectar l’espai natural protegit de la Ricarda. Mijoler, que va assistir a la presentació del projecte davant el comitè de coordinació aeroportuària, ha criticat la recepció submisa per part del Govern del DORA, per la qual cosa va exigir un posicionament clar per part de l’Executiu català.

El Govern va escudar aquesta posició formal de rebre el DORA sense parpellejar davant el convenciment que existeixen vies per esmenar el projecte i reduir en gran part l’impacte a l’espai natural de la Ricarda. Potser és pel replantejament de l’operativa o millora de la gestió de l’aeroport com per la via de dividir l’afectació de la pista entre el Remolar i la Ricarda, per exemple. Però totes les possibilitats estan obertes a la negociació. El fet que els municipis afectats estiguin disposats a negociar manté les esperances d’arribar a una solució de consens. I s’espera que aquesta negociació es prolongui uns quatre anys.

L’afectació a l’espai natural limítrof amb l’aeroport és molt possible, però existeixen vies per minimitzar l’impacte i establir compensacions per esmenar les reformes urbanístiques. La zona natural afectada no és un espai verge, és un espai natural recuperat integrat a l’activitat humana, per la qual cosa qualsevol modificació de l’hàbitat futura pot desembocar en un entorn més atractiu que l’actual.

En una entrevista al programa ‘El Suplement’ de Catalunya Ràdio, Mijoler considera que la solució al conflicte és «fàcil» per al Govern: «Si realment no vol que es destrueixi la Ricarda, només ha de dir que no, de la mateixa manera que han fet l’Ajuntament de Barcelona i també hem fet des de l’Ajuntament del Prat».

Notícies relacionades

Les principals suspicàcies aixecades en tot aquest procés és la urgència esgrimida per part d’Aena. Per als opositors del projecte no s’entén que no s’hagi plantejat la comissió institucional de supervisió abans de la presentació del projecte. Existeixen dubtes que efectivament sigui possible introduir elements que impedeixin l’afectació de la zona natural. No obstant, en el Govern es vol transmetre un missatge cohesionat que en el marc de la negociació serà possible portar endavant l’ampliació amb una afectació assumible i compensacions adequades. Aena sempre ha estat d’acord a oferir compensacions i donar-los prioritat en el projecte. Aena ha apel·lat al procés d’urgència per evitar que els contraris a l’ampliació arribin a bloquejar completament el projecte, una cosa que no desitgen tampoc en el Govern en l’objectiu que l’aeroport de Barcelona jugui en el pròxim decenni a la lliga dels grans aeroports europeus.

L’efecte polític de la polèmica de l’aeroport de Barcelona no és menyspreable. El moviment contra l’ampliació, pròxim als favorables a les teories econòmiques del decreixement, sumen més de 50.000 recolzaments. 900 entitats estan en contra de l’afectació de la zona no urbanitzada limítrofa (elprat.cat/niunpammes). Però sense una ampliació, serà difícil dissenyar una infraestructura capaç d’adaptar-se a les necessitats previstes del trànsit aeri.