Conflicte laboral

Vaga en la neteja de l’aeroport del Prat contra un erto que supera l’any i mig

  • CCOO critica que la meitat dels 420 empleats de plantilla tenen el 30% menys d’ingressos des del març del 2020; malgrat la sobrecàrrega de treball dels seus companys

  • Aena afirma que les aturades no estan afectant el servei aeroportuari, que opera amb normalitat

EPP.MIL_ECONOMIA.51785573.JPG

EPP.MIL_ECONOMIA.51785573.JPG / RICARD CUGAT (EPC)

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els 420 treballadors del servei de neteja de l’aeroport del Prat de Barcelona estan citats aquest divendres a una vaga per protestar contra l’erto que manté la companyia des del març del 2020. CCOO, el sindicat convocant, afirma que aproximadament la meitat dels empleats està en actiu i opera amb una sobrecàrrega de treball, mentre l’altra meitat està suspesa d’ocupació i cobrant la prestació del SEPE, cosa que implica gairebé el 30% menys ingressos. La central carrega contra l’operadora aeroportuària, Aena, ja que al·lega que limita els fons de la licitadora del servei, Sacyr, que al seu torn manté l’erto per estalviar-se part dels costos laborals aprofitant les ajudes públiques disposades pel Govern central per mantenir l’ocupació durant la pandèmia. El sindicat xifra el seguiment de les aturades en el 50% i Aena, a preguntes d’aquest mitjà, afirma que no estan tenint afectació sobre el trànsit atès el compliment dels serveis mínims i que els vols a Barcelona operen amb normalitat.

Notícies relacionades

La convocatòria de vaga incumbeix el servei de les terminals 1 i 2 de l’aeròdrom barceloní i no és la primera protesta d’aquesta índole que té lloc aquest any. A mitjans de juliol els treballadors de Sacyr ja van ferdues jornades d’aturades contra l’expedient de regulació temporal d’ocupació (erto) que manté la companyia. La seva particularitat és que no afecta tota la plantilla, és a dir, hi ha part dels treballadors que no han deixat de treballar en els últims mesos i després l’altra part que és a l’erto des de fa any i mig. Fet que suposa una pèrdua de poder adquisitiu acumulada considerable. Segons càlculs sindicals i tenint en compte que el salari habitualment ronda els 1.000 euros bruts al mes, els 210 treballadors que han estat a l’erto durant els últims 18 mesos han deixat d’ingressar uns 5.400 euros. «Hi ha treballadors que han hagut d’anar als menjadors públics. Tenint feina i fent falta, ja que aquest estiu, d’activitat, no n’ha faltat. És una vergonya», afirma el secretari general de construcció i serveis de CCOO al Baix Llobregat, Jesús González.

La central ha convocat aturades també els dies 17 de setembre i 8 octubre, en previsió que Sacyr mantingui l’erto durant els pròxims mesos i amb l’objecte de la presumible pròrroga de les ajudes públiques, que actualment vencen el 31 de setembre. El responsable de CCOO acusa directament Aena del conflicte, ja que argumenta que és la que dona diners a Sacyr per proveir un servei amb tants treballadors i que, per minimitzar costos, considera que l’operatiu actual es pot resoldre amb la meitat del personal. I no paga per més, cosa que provoca, segons la seva versió, que Sacyr no pugui assumir desafectar més gent de l’erto i posar-la a treballar.