Repartiment des d’aparcaments

Saba pren el 51% de Geever, especialista en repartiment d’última milla

L’aliança obre un model de negoci obert al comerç ‘online’ en el seu conjunt i que aspira a racionalitzar el repartiment urbà a Barcelona

Saba pren el 51% de Geever, especialista en repartiment d’última milla
3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Saba ha arribat a un acord amb la companyia logística Districenter (Holding M. Condeminas) per ampliar el seu pes en l’accionariat de l’operador Geever, especialitzat en la distribució d’última milla, i que actualment disposa de magatzems a cinc aparcaments de Barcelona de la xarxa de Saba i de Bamsa, amb previsió d’incrementar-los fins a nou pròximament. Saba ha assumit el 51% del capital de l’empresa després d’una ampliació que ha suposat una inversió d’1,3 milions d’euros. Les inversions creixeran en els pròxims mesos, especialment en vehicles elèctrics, tot i que la firma no ha quantificat aquestes inversions. L’objectiu és exportar aquest model de negoci a altres ciutats. Madrid, València o Sevilla són en el punt de mira, però també altres poblacions de l’àrea metropolitana o de la resta de Catalunya amb aparcaments Saba.

El consell d’administració de Geever està presidit per Salvador Alemany (Saba), Jordi Archs (Districenter) n’és el vicepresident, i Pere Roca (Districenter), el conseller delegat. El president de Saba i de Geever, Salvador Alemany, i el conseller delegat de Geever, Pere Roca, han destacat la naturalesa nova del model de negoci com a operador neutre obert a clients diversos, que van actualment de firmes com Amazon, Zalando, Zara, Mango, CaixaBank, Penguin, etc. L’element més diferenciador és l’aprofitament intensiu dels aparcaments subterranis «estratègics» de Saba, segons Alemany, per ser utilitzats com a centre de recepció d’enviaments a la nit per a distribuir-los l’endemà. Els punts de distribució finals en el cas de Barcelona estan a un màxim de 750 metres de distància de qualsevol consumidor. Aquesta proximitat a la destinació és fonamental per reduir el percentatge d’entregues fallides i per tant incrementa l’eficiència del sistema, segons càlculs de Geever.

L’entrada de Saba a Geever s’emmarca en la intenció de donar continuïtat a l’activitat de la firma amb els seus aparcaments, ja que la pandèmia i el menor ús de vehicles privats en el centre de les ciutats ha tingut un clar impacte. La mobilitat sostenible obliga a aquest canvi en el model de negoci però també obre oportunitats de diversificació amb l’aprofitament dels aparcaments subterranis per a la distribució de paqueteria.

Salvador Alemany ha recordat que Saba i Geever col·laboren des de fa més de tres anys a Barcelona desenvolupant un model sostenible de distribució urbana de mercaderies (DUM) basat en el repartiment de proximitat a domicili (última milla) sostenible i eficient, i en una xarxa d’aparcaments que funcionen com a microhubs de distribució i que cobreix àrees pròximes que permeten rutes curtes i una integració amb el barri i els seus ciutadans. Aquesta experiència ha aconseguit reduir les entregues fallides per sota del 10%.

El Conseller Delegat de Geever, Pere Roca, ha assegurat que ja s’han definit 39 aparcaments per a aquest repartiment de proximitat, que assumiran segons el pla de negoci previst fins a 700 repartidors. N'està prevista la contractació d’almenys 80 aquest any. Geever va distribuir 251.222 paquets l’any passat i preveu duplicar aquesta quantitat aquest any.

Geever destaca que l’entrada nocturna de les mercaderies en els microhubs de distribució suposa una gran aportació en l’objectiu de reduir la congestió i contaminació associada. Però el model de negoci també potencia la distribució de proximitat mitjançant vehicles sostenibles i unipersonals i repartidors del barri, que disposen de contracte laboral, i tenen coneixement del territori i dels seus veïns, aprofitant a més per portar a terme accions d’integració de col·lectius en risc d’exclusió social. La xarxa també funciona com a punts de concentració de la logística inversa (devolucions), de manera que permet donar servei al comerç local. L’ús d’aparcaments també permet la disponibilitat 24 hores els set dies de la setmana, la cobertura capil·lar de tota la ciutat, operacions nocturnes sense sorolls molestos i sense ocupació de l’espai públic i la integració de l’operació logística i la recàrrega elèctrica de vehicles.

Notícies relacionades

Actualment, Geever opera a Barcelona a través de 39 punts, dels quals 17 són aparcaments públics (Saba, Bamsa i BSM) i 22, trasters, amb la previsió en un futur de consolidar una xarxa basada únicament en aparcaments, amb 60 punts o microhubs de distribució.

Segons estimacions de Geever, el model actual de distribució de l’‘e-commerce’ basat en la utilització de furgonetes per a la distribució, comportaria a Barcelona i per a una estimació de 63.000 paquets diaris, 95.000 quilòmetres en horari laboral, contra la reducció del 90% de quilòmetres que representa el model Geever, a més portats a terme en horari nocturn.