Infraccions de la llei
El TCE denuncia perjudicis sobre els drets dels passatgers en la pandèmia
Els auditors del tribunal denuncien que, malgrat que les companyies aèries estan obligades a reemborsar als passatgers un vol que ha sigut cancel·lat, moltes van forçar els seus clients a acceptar un bo

Llegadas T1 aeropuerto del Prat Foto Ferran Nadeu /
Els drets dels passatgers aeris durant la pandèmia de la Covid-19 han patit perjudicis, «malgrat els esforços de la Comissió Europea» per preservar-los, segons un informe publicat pel Tribunal de Comptes de la Unió Europea (TCE).
Principalment, els auditors del tribunal denuncien que, malgrat que les companyies aèries estan obligades a reemborsar als passatgers un vol que ha sigut cancel·lat, moltes van forçar els seus clients a acceptar un bo, el que consideren una «pràctica il·lícita».
«Tot i que s’ha fet tot el possible per prestar ajuda a les companyies aèries i els organitzadors de viatges combinats, els esforços per garantir els drets de milions de persones a la UE han sigut molt escassos», va criticar en una sessió informativa amb els mitjans la membre del Tribunal de Comptes Europeu, responsable de l’informe, Annemie Turtelboom.
En el text, els auditors reconeixen que les companyies han passat per una situació sense precedents amb el tancament de 7.000 rutes aèries, situació que va afectar desenes de milions de passatgers a la UE entre març de l’any passat i abril de 2021.
Aquesta situació va provocar «problemes greus i sobtats» de liquiditat per a les aerolínies i els organitzadors de viatges combinats, ja que, com va explicar Turtelboom als mitjans, aquests solen tenir reserves d’efectiu per a només dos mesos d’operacions, cosa que va provocar que en la pandèmia la majoria de companyies poguessin haver-se enfrontat a una fallida.
Això es va evitar perquè la Comissió Europea (CE) va aprovar ajudes públiques de suport a les companyies aèries, que van consistir en 54 decisions en un termini de 13 dies a partir de la notificació, 23 d’elles d’una setmana, el que el Tribunal considera «un temps rècord».
No obstant, la concessió d’aquestes ajudes, de 35.000 milions d’euros de fons públics, en molts estats membres no estava lligada a la condició de reemborsar als passatgers els vols cancel·lats, tot i que la CE va deixar clar que podien fer-ho.
«D’aquesta manera van deixar els reemborsos únicament en mans de les companyies aèries, que van seguir les seves pròpies prioritats», va explicar l’auditora, que va afirmar que, per això, els passatgers «continuen sent, en certa mesura, els banquers de les aerolínies en conflictes».
Fins i tot, quinze estats membres, com França, els Països Baixos i Bèlgica, van adoptar mesures que alliberaven temporalment les aerolínies i els organitzadors de paquets de la seva obligació de reemborsar als passatgers, una decisió que per al Tribunal és una infracció de la llei, situació que va provocar l’inici de procediments d’infracció per part de la Comissió contra 11 països, que han sigut reparats, excepte en el cas d’Eslovàquia.
Recomanacions a la CE
Així mateix, el TCE va recomanar a la CE que informés millor els passatgers, a través de les xarxes socials, per exemple, sobre els seus drets essencials, atès que segons dades de l’Eurobaròmetre, només el 14% dels europeus no saben que existeixen drets que els protegeixen com a passatgers aeris.
A més, demanen que es reemborsi als passatgers d’acord amb la legislació de la UE, que estableix un termini de set dies per a les reserves de vols i de 14 per als paquets de vol més allotjament.
També recomanen a la CE buscar solucions que permetin el reembors sense que les companyies s’arrisquin a fer fallida, com crear un fons de garantia per a les cancel·lacions de vols en què les aerolínies i empreses de paquets turístics puguin recolzar-se en temps de crisi.
Recomanen, a més, limitar la possibilitat que es cobri als passatgers un dipòsit en el moment de la reserva, així com establir la condició de reembors per accedir a les ajudes estatals.
Notícies relacionadesTambé demanen millorar la coordinació de les mesures nacionals, com les restriccions de viatge, entre els estats membres i reforçar la legislació que garanteix els drets dels passatgers.
«Esperem que el nostre informe pugui desencadenar el debat a nivell europeu a la Comissió del Parlament Europeu, però també als estats membres i al Consell per protegir millor els drets dels passatgers en un moment en què milions de passatgers són a punt de volar per a les seves vacances», va sentenciar Turtelboom.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Por la noche Rodalies habilitará 2.900 plazas de bus por el corte en fin de semana de las líneas R2 y R8 entre Montcada y Granollers Centre
- Tribunals El Suprem no revisarà la condemna de Rosa Peral després de la confessió de la seva exparella
- Demanda no resolta Set de cada deu barcelonins recolzaria un servei de bicis compartides que integri els municipis de l’Àrea Metropolitana
- Entrevista Miquel Esquius, comissari en cap dels Mossos d’Esquadra: «no podem relacionar els disturbis de Torre Pacheco amb l’incendi de Piera. Són fets diferents»
- Pluralitat lingüística Illa i Pradales demanen als estats de la UE avalar l’oficialitat del català, l’euskera i el gallec