RE-CONNECTANT

Digitalitzant el comerç local

Un total de 400 establiments locals de Barcelona tindran l’oportunitat de digitalitzar-se gràcies a aquesta iniciativa

A través d’aquest projecte, es busca impulsar l’activitat econòmica després de la pandèmia i oferir noves eines als negocis

Digitalitzant el comerç local
4
Es llegeix en minuts

Des de mitjans del segle XIX, la pastisseria La Colmena endolceix Barcelona amb delícies com els seus caramels, pastissos i xocolates. Ubicada en l’emblemàtica plaça de l’Àngel, aquesta pastisseria és una de les més antigues de la ciutat. La tradició, la història i l’artesania són el lema del negoci, no obstant, arran de la pandèmia provocada per la Covid-19, la digitalització, el posicionament web i les xarxes socials s’han convertit en els nous reptes de l’establiment.

Des del 2014, La Colmena compta amb la seva pròpia pàgina web. «Així mateix, encara no li havíem donat gaire impuls», explica Silvia Roig, quarta generació de la pastisseria. Segons la pastissera, «la campanya de mones del 2020», que va coincidir amb el confinament imposat per la crisi sanitària, «va suposar un punt d’inflexió». Va ser llavors quan la família Roig va decidir posar-se en contacte amb el programa re-connectant, una iniciativa d’Endesa, l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, i Barcelona Comerç l’objectiu del qual és digitalitzar els establiments de proximitat de la capital catalana.

Pastisseria La Colmena, un dels negocis que forma part de re-connectant

La Colmena és un dels 400 comerços locals de la ciutat que rebrà assessorament per part d’un total de 20 agents experts en estratègia digital. La Farmàcia Oller Salut, un altre establiment emblemàtic de la ciutat comtal, també participa en el programa. La crisi de la Covid-19 ha intensificat el procés de digitalització d’aquesta farmàcia centenària. «Volem donar una atenció integral a la persona i això passa per ampliar els nostres serveis. La pandèmia ha obert noves necessitats com, per exemple, fer arribar els medicaments al domicili de les persones», destaca Helena Oller, quarta generació del negoci familiar.

Actualment, ja són 127 comerços els que disfruten dels beneficis del programa. Establiments tan simbòlics com la Farmàcia Oller Salut i la pastisseria La Colmena han aprofitat per renovar i modernitzar el seu model de negoci, no obstant, el programa està obert a qualsevol tipus de comerç local de la ciutat.

Aquells que desitgin entrar a formar-ne part poden presentar la seva sol·licitud aquí. A través d’aquest suport tècnic, els establiments tenen fins a finals d’any per elaborar i implementar un pla digital que impulsi la seva activitat econòmica, afectada per les conseqüències de la pandèmia.

Objectiu final: autonomia digital

«Gràcies al programa vam fer un pla de millora de la botiga ‘online’, des de l’experiència de l’usuari, els enviaments, les imatges corporatives, les xarxes socials i els anuncis en plataformes digitals», remarca Silvia Roig. A més, la pastissera assegura que «abans no teníem una estructura consolidada i ara, a cada campanya, ens marquem uns objectius. Re-connectant ens ha ordenat i ens ha ensenyat a gestionar-nos millor». La idea de la iniciativa és que els agents ofereixin els recursos i promoguin l’empoderament dels establiments locals perquè, una vegada s’hagi completat la implantació del pla digital, disposin d’eines, processos, metodologia i rutines per integrar la branca digital en el dia a dia de la gestió del seu negoci.

Oportunitats als més joves

Un altre dels objectius de re-connecta és impulsar el talent jove. I és que els 20 experts que s’encarreguen de l’assessorament digital als comerços locals són joves amb estudis recents de grau especialitzat en màrqueting ‘online’, ‘community manager’, presència en línia i comunicació digital. D’aquesta manera, a través d’un contracte, Barcelona Comerç els ofereix la seva primera oportunitat laboral perquè posin en pràctica els seus coneixements i adquireixin experiència. «És una relació ‘win-win’», comenta Carla Pérez, una de les agents digitals, nosaltres els assessorem i ells ens ofereixen l’oportunitat per aplicar i demostrar tot allò que hem adquirit al llarg dels nostres estudis i per continuar formant-nos com a professionals.

Un total de 20 agents assessoren els comerços sobre la seva estratègia digital

Notícies relacionades

Configurar i revisar la web i els perfils de xarxes socials, millorar l’estratègia SEO, desenvolupar una estructura per a l’‘e-commerce’, planificar ‘newsletters’ i definir continguts i publicacions són algunes de les tasques que es treballen entre comercials i agents. Andrea Fisbein, propietària de la Joieria Fisbein i usuària del programa Re-connectant explica que ha treballat amb sis tècnics: «Cada un és expert en un tema i m’assessora segons les meves necessitats, ells em donen unes pautes i unes indicacions perquè en un futur jo pugui fer-ho de manera autònoma».

Tal com el veu Jordi Cívico, un altre dels joves experts, «intentem adaptar-nos a les seves necessitats coneixent les seves possibilitats perquè, a poc a poc, vagin interioritzant els conceptes bàsics del màrqueting digital i, així, el puguin implementar en un futur de manera autònoma».

Pla de Responsabilitat Pública

Per tal de desenvolupar el programa i contractar els 20 tècnics digitals, Endesa ha invertit un total de 500.000 euros. Una quantitat que s'emmarca dins el Pla de Responsabilitat Pública de l'elèctrica, dotat de 25 milions d'euros i activat el març de l'any passat que busca impulsar l'activitat econòmica després de la crisi sanitària. En la primera fase del pla, l'empresa va destinar 12 milions d'euros en la compra directa de material sanitari i en donacions a institucions públiques i privades bolcades en la lluita contra la pandèmia. Aquesta segona fase s'orienta a la recuperacio socioeconòmica i en l'ajuda urgent als sector més vulnerables.