Aposta de proximitat

Mercadona revela els seus principals proveïdors catalans

La cadena valenciana gestiona 250 botigues a Catalunya, que ocupen 14.615 persones, i compra a proveïdors de Catalunya per valor de 3.981 milions anuals

Mercadona revela els seus principals proveïdors catalans
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Mercadona reafirma la seva aposta per Catalunya com a mercat estratègic per a la companyia, tant des d’un punt de vista comercial com a zona clau per a l’aprovisionament de productes. El volum de compres a proveïdors catalans va arribar als 3.981 milions d’euros. Mercadona compra productes a més de 200 proveïdors catalans i manté relacions comercials amb més de 1.700 petites i mitjanes empreses situades a Catalunya.

Captar proveïdors de proximitat s’ha convertit per a Mercadona en una estratègia lògica en els objectius de sostenibilitat del gegant de la distribució valencià. La idea és que «totes les baules se’n vegin beneficiades i puguin sumar esforços per satisfer els clients apostant per l’especialització i oferint productes de proximitat, amb la màxima qualitat i frescor, amb un assortiment adaptat a les seves necessitats», explica la companyia. Aquests proveïdors de proximitat acosten el producte als clients de proximitat, una cosa que es fa més o menys evident a les botigues de Mercadona a Espanya, que mostren subtils diferències de productes a la venda segons les zones. El mateix president de Mercadona, Juan Roig, va reconèixer en la presentació dels resultats del grup que les botigues de Portugal, per exemple, han de realitzar un esforç per adaptar-se als consumidors de l’entorn amb proveïdors i tipologies de producte adaptades a les necessitats dels compradors de la zona. Aquesta adaptació al client més pròxim és una línia a seguir pel líder de la distribució a Espanya. Mercadona impulsa el projecte Frescos Global, que incorpora millores importants a les seccions de frescos amb l’objectiu d’aconseguir una adaptació més gran de l’assortiment local. En aquest projecte s’engloba la millora de les instal·lacions i l’optimització dels dos blocs logístics que la companyia té ubicats als municipis de Sant Sadurní d’Anoia i d’Abrera, així com el magatzem regulador a Sant Esteve Sesrovires i la plataforma exclusiva per a la venda ‘online’ (anomenada internament ‘rusc’), ubicada al polígon de la Zona Franca.

Els proveïdors

La cadena valenciana, que té una quota de mercat a Espanya del 26,4%, va aconseguir un volum de compres a Catalunya de 57,5 milions de quilos de fruita (peres, pomes, préssecs i nectarines, principalment). Alguns dels proveïdors són les firmes de Lleida i Girona Catafruit, Nufri, Golden Export, Frifruit, Girona Fruits, Frutícola Empordà, Fruits Sant Miquel, Grup Cooperatiu Fruits de Ponent i Sat Segrià-Garrigues, entre d’altres. Altres proveïdors catalans de referència de Mercadona en elaborats carnis són Casa Tarradellas (Gurb, Barcelona), Embutidos Monter, Noel i La Selva. Van servir més de 118 milions de quilos d’embotits a les botigues de Mercadona.

Cooperativa d’Ivars (Ivars d’Urgell, Lleida) va servir uns 5,3 milions de quilos de carn de vedella el 2020; 250.000 quilos de figues van procedir dels arbres gestionats per Fig Fruits i de Vimofigs a les comarques lleidatanes. Pastisfred a Montblanc (Tarragona) va vendre uns vuit milions d’unitats de pastissos i mousses a través de Mercadona. Al capítol de peix, Mercadona va vendre el 2020 2,7 milions de quilos de peix fresc del litoral català o 8 milions de quilos d’arròs del delta de l’Ebre.

En l’àmbit de la higiene personal, els proveïdors catalans de Mercadona també tenen un pes rellevant: el Grup Ubesol – Maverick, d’Ulldecona (Tarragona), ha comercialitzat més de 65 milions d’unitats de gels de bany i xampús. You Cosmetics a Gavà i Wecolors a Vilassar de Dalt produeixen de l’ordre de 33 milions d’unitats de productes de cosmètica, com maquillatges, colorets, pintallavis, ombres d’ulls, màscares de pestanyes, pinzells, esmalts i complements per a les ungles, i accessoris per als cabells, entre d’altres. Quant a la neteja i cura de la llar, l’empresa Saplex, amb seu a Canovelles, ha servit més de 61 milions de rotllos de bosses d’escombraries.

El pla de responsabilitat social de la companyia reforça l’aposta pel creixement, però donant més pes a aquesta visió de proximitat. A més s’aposta per la renovació del parc de vehicles amb l’ús de camions i furgonetes de repartiment propulsats amb gas, i en tancament de l’exercici disposava de 126 vehicles que funcionen amb gas, cosa que representa el 42,8% de la flota a Catalunya.

La plantilla

Notícies relacionades

Al tancament del 2020 gestionava 250 supermercats a Catalunya, amb una plantilla de 14.615 persones, 1.035 més que un any abans (el 7% més). Catalunya suposa en termes d’ocupació el 15,6% del total a Espanya (uns 93.300 treballadors). La companyia va destinar 140 milions d’euros a l’obertura i la reforma de 27 centres. Del total de botigues, 159 ja tenen implantat el nou model de botiga eficient, que permet reduir fins a un 40% el consum energètic.  

Mercadona va repartir entre treballadores i treballadors que la cadena té a Catalunya un total de 57 milions d’euros en primes: en concret, 51 milions en concepte de prima per objectius, a què s’han de sumar els 6 milions que el mes d’abril del 2020 també van rebre en reconeixement del treball i l’esforç demostrat durant els inicis de la pandèmia.