Pla de recuperació
El Govern insisteix que els peatges s’aplicaran quan hi hagi «recuperació econòmica» i es farà amb «matisos»
Més de 28.000 milions d’euros dels fons Next Generation es destinaran a impulsar la denominada «transició verda»

La vicepresidenta i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, ha insistit aquest dijous que la proposta de pagar per l’ús de la xarxa de carreteres, plantejada pel Govern en el Pla de Recuperació enviat a Brussel·les, es realitzarà per «consens» una vegada hi hagi «recuperació econòmica» a Espanya. «No està definida la proposta, ni està perfeccionada sinó que s’hi està treballant i hi ha un compromís del Govern de buscar un consens», ha explicat Ribera durant la presentació de les mesures del Pla de Recuperació corresponents a la seva àrea.
«Aquesta mesura no és d’aplicació immediata i no es materialitzarà fins que no tinguem assentada la recuperació ni la integració de respostes adequades als col·lectius que necessitin algun tipus de matís», ha precisat la vicepresidenta, la qual ha defensat que en «un bon nombre de països» de l’entorn espanyol hiha «un mecanisme específic de pagament per ús d’infraestructures» com el que projecta implantar el Govern per a la xarxa de carreteres a partir del 2024.
D’altra banda, sobre la pujada de l’impost al transport aeri per reduir les emissions, també inclosa en el Pla de Recuperació de l’Executiu, Ribera ha indicat que s’abordarà dins del grup d’experts per a la reforma fiscal del Ministeri d’Hisenda l’any vinent, i anirà acompanyada dels canvis que aquest àmbit es realitzin al si de la Unió Europea, per «començar a prendre decisions a partir de l’any que ve». «Aquest Govern sempre ha dit que necessitem comptar amb un sistema fiscal just que permeti finançar els sistemes públics i garantir aquest nivell de redistribució i benefici social per a tothom, però en absolut s’està pensant que tingui un impacte regressiu per a les persones treballadores», ha conclòs la ministra.
Notícies relacionadesAquestes mesures formen part de l’impuls a la «transició verda» que el Govern pretén fer amb el Pla de Recuperació. En total, 28.000 milions d’euros que suposen el 40,29% dels 69.528 milions d’euros que Europa dona a Espanya. D’aquests, el Ministeri per a la Transició Ecològica gestionarà 15.339 milions d’euros, gairebé un 22% del pla. I la resta corresponen a altres ministeris per desenvolupar altres àmbits ‘verds’ com els peatges a les carreteres o la fiscalitat.
Del total del Ministeri, 10.756 milions d’euros es destinen a la transició energètica justa i inclusiva i 4.583 milions d’euros a infraestructures i ecosistemes resilients. Entre les línies d’actuació del Ministeri destaquen la conservació dels econsistemas i la preservació del litoral, mesures relatives a l’energia renovable o l’hidrogen o el desenvolupament de sistemes de control d’aigua, vigilància i prevenció de riscos. Mesures que tindran un impacte econòmic, segons la ministra, de 100.000 milions en inversió pública i privada, i generarà ocupació per a 250.000 persones, així com un estalvi de més de 20.000 milions d’euros al reduir la demanda d’importació de components fòssils.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos