Tancament industrial

La primera jornada de vaga indefinida de les subcontractes de Nissan llasta les seves produccions

La primera jornada de vaga indefinida de les subcontractes de Nissan llasta les seves produccions
2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La vaga indefinida de vuit subcontractes de Nissan que ha arrencat aquest dilluns ha llastat les produccions de la firma automobilística durant la primera jornada de protestes. Les plantilles de Segula, Comsa, Carretillas Mayor, Aubay, Servi Securitas, Bartic Clan, Altran i Snop han reactivat les seves mobilitzacions després de les mediacions fallides per intentar reconduir el conflicte laboral. Aquest té el seu origen en la demanda dels treballadors per tancar unes condicions de sortida davant el ràpid tancament, datat per al 31 de desembre del 2021, de les factories catalanes de Nissan. Els vaguistes han acusat (i denunciat davant Inspecció de Treball) Nissan i les direccions de les subcontractes de promoure l’esquirolatge. I Nissan ha manifestat que la «inestabilitat» derivada de les protestes pot dificultar la recerca d’un projecte industrial que el substitueixi.

El tancament de les factories de Nissan no està sent un procés precisament pacífic. Les mobilitzacions dels 2.545 treballadors de l’empresa principal durant l’estiu de l’any passat han continuat amb les de part de les subcontractes que depenen de les factories nipones. Ja que per a elles treballen 17.500 persones, distribuïdes en diferents proveïdors i externalitzades. Vuit d’aquestes han iniciat aquest dilluns una vaga indefinida, amb la intenció de pressionar de manera coordinada les seves empreses i Nissan per garantir-los unes indemnitzacions conformes a les seves exigències i un possible futur en el projecte de reindustrialització.

Fins ara les pagues compensatòries dels treballadors que han anat acordant les seves sortides, de vegades amb protestes, altres de manera pacífica, han rondat entre els 40 i els 50 dies per any treballat. I les vuit subcontractes actualment en peu de guerra no aspiren a menys. Per a aconseguir-ho s’han declarat en vaga indefinida, que ja ha tingut les primeres afectacions aquest dilluns i que posa en perill les produccions del gegant nipó si es prolonga en el temps.

Els vaguistes han presentat denúncia davant Inspecció de Treball per una presumpta substitució il·legal de treballadors, concretament els que realitzen les tasques de Bartic Clan, encarregada de la descàrrega, gestió i posada a disposició dels pneumàtics per muntar els vehicles. «La Inspecció ha actuat en d'acord amb el reglament», afirmen fonts de l’organisme al ser preguntades sobre les actuacions i el veredicte de les mateixes.

Nissan adverteix de la «inestabilitat» per a la reindustrialització

Notícies relacionades

Fonts consultades de Nissan han reconegut una afectació sobre els ritmes de producció registrats aquest dilluns, tot i que neguen que les línies hagin parat. Des de la direcció tornen la pressió als vaguistes amb el missatge que les seves protestes poden dificultar que un inversor aposti per assentar el seu projecte en una factoria amb problemes laborals. «La vaga que avui s’inicia genera una situació d’inestabilitat que pot tenir conseqüències de cara al projecte de reindustrialització i possibles inversors», afirmen aquestes mateixes fonts.

Aquest pròxim dimarts 4 de maig està prevista una nova reunió de la comissió de reindustrialització formada entre Nissan, el Ministeri d’Indústria, la conselleria d’Empresa i els sindicats per avançar en la recerca i elecció d’un futur recanvi per als terrenys de Zona Franca. El procés va massa lent per als interessos sindicals i manca d’ofertes industrials que aconsegueixin donar ocupació a tota la que destruirà Nissan amb el seu tancament.

Temes:

Ocupació Vagues