Efectes del virus en transport

Renfe retalla preus des de maig per omplir els trens

La competència i la pandèmia obliguen l’operador ferroviari a reactivar les ofertes per buscar un nou equilibri del negoci i mitigar la crisi

Renfe retalla preus des de maig per omplir els trens
Es llegeix en minuts

Renfe va posar aquest divendres 16 d’abril a la venda bitllets des de 19 euros per viatjar en qualsevol trajecte de l’AVE i llarga distància entre el 10 de maig i l’11 de desembre, coincidint amb l’aixecament de l’estat d’alarma i l’estrena de l’operador francès de baix cost Ouigo entre Madrid i Barcelona. L’arribada de la competència i els estralls que està fent la pandèmia en els comptes de la companyia obliguen a replantejar la política comercial, reduir preus i entreveure el nou punt d’equilibri entre despeses i ingressos. Els bitllets des de 19 euros anunciats, per viatjar en trens AVE, Alvia, Euromed i Intercity, es troben a la venda als canals habituals de Renfe com la seva pàgina web, agències de viatge presencials i virtuals, estacions o oficines de Correus, entre altres, i es poden adquirir fins al 22 d’abril. Ouigo ofereix preus des de 9 euros per viatjar des del 10 de maig fins a l’11 de desembre del 2021, mentre que la marca de baix cost de Renfe, Avlo, amb la qual es podrà viatjar a partir de 7 euros per trajecte, no s’estrenarà fins al 23 de juny que ve al mateix corredor que la francesa. Nous preus i serveis similars tot i que diferents en termes de serveis associats i un pla per segmentar els clients de tren en funció del preu del bitllet pagat.

Venda anticipada i planificació

L’oferta feta per Renfe aquesta setmana se suma a les que l’operador públic va engegar el febrer passat per viatjar a Avlo a 5 euros –va vendre més de 100.000 bitllets en 24 hores–, així com en qualsevol trajecte de l’Ave a partir de 15 euros entre el 23 de juny i l’11 de desembre. Una altra de les promocions, que formen part de les accions que està desenvolupant la companyia al llarg del 2021 per commemorar el 80 aniversari de la marca, va consistir en descomptes del 50%, dins del programa ‘Dones Viatgeres’, per a grups de 4 a 9 persones, amb almenys una dona. El sistema de tarifes d’abans, que suposava arribar a pagar 90 euros per l’AVE Madrid-Barcelona, s’està reinventant. L’objectiu global de Renfe és incentivar la venda anticipada dels serveis comercials de cara a l’estiu/tardor que ve, amb preus molt assequibles, cosa que obre la possibilitat d’una planificació millor per part de la direcció a l’hora de dissenyar el dispositiu de trens en circulació. Des de gener, Renfe ja ofereix la possibilitat de comprar bitllets a un any vista, i aquesta setmana ha anunciat que a partir de juny oferirà un nou sistema tarifari, amb preus de partida més baixos, que pugen en funció de l’antelació amb què es comprin els serveis associats.

Tarifes per a la segmentació del client

Aquest canvi en el disseny de les tarifes és l’altre gran canvi d’aquest any. Renfe ha eliminat el seu tradicional model de tarifes i ha introduït un nou sistema de preus que estarà en vigor a partir del mes de juny i que és similar al dels avions, de manera que el viatger haurà de pagar per determinats serveis, però també podrà aconseguir preus més econòmics en hores amb poca saturació de viatgers. Res alarma més la direcció de Renfe que el fet que hi hagi trens buits circulant entre estacions. L’obsessió actual del president de Renfe, Isaías Táboas, és evitar tant sí com no aquests vagons sense viatgers. En vista de la dificultat d’atraure turistes estrangers al transport ferroviari, l’únic accelerador per acostumar els clients a l’ús del tren de llarga distància és aplicar preus baixos. I la competència també ha definit llindars per sota dels 10 euros. El model de transport implantat en els anys prepandèmics per les aerolínies de baix preu ara és la referència per al ferrocarril.

Adeu a la classe turista

Amb el nou sistema flexible de tarifes de Renfe desapareixen les actuals i les classes (turista i preferent) i se’n creen tres de noves (bàsica, Elige i premium), i també hi haurà descomptes especials per a gent gran, joves i nens que s’aplicaran sobre els bitllets més barats. Aquest nou esquema de tarifes descansa sobre l’anomenat «sistema dinàmic» de preus, que implica que no hi ha tarifes fixes, sinó que aquestes s’adaptaran a cada tipus de client i a les seves necessitats. També s’implantarà el bitllet nominatiu, com als avions. Renfe podrà fer controls aleatoris per comprovar la identitat del passatger, així com els seus descomptes. En termes sanitaris, el sistema també pot tenir avantatges.

Preus baixos i creixents

Els preus han sigut designats per la companyia com a ‘dinàmics’, en el sentit que pugen en funció dels serveis associats. En el preu bàsic, per exemple, no es pot triar seient, ni hi ha canvis ni anul·lacions inclosos. En l’opció Elige, sobre la qual pivota tota aquesta estructura comercial, hi ha més opcions: es pot triar seient, canviar bitllet o anul·lar-lo, tot amb costos, i hi ha servei de restauració, també de pagament. Finalment, l’opció premium seria una mena de bitllet tot inclòs, i té molta més flexibilitat: permet selecció de plaça, canvis, anul·lacions (amb un cost del 5%) i canvi de titular. A més, ofereix seient confort i menjar calent. Les empreses estan en el punt de mira per a aquesta tarifa.

Notícies relacionades

Lluita contra trens buits

Aquest sistema de gestió també està basat a associar tarifes a hores de menys ocupació. En les anomenades ‘hores blaves’ la demanda és baixa, cosa que fa que els preus també siguin baixos. En l’opció bàsica no es podria comprar bitllet per a mascota, mentre que en la premium va inclòs en el cost. I tret de l’opció bàsica, les altres permeten comprar el seient contigu amb un 30% descompte. Els més adinerats fins i tot podran comprar bitllets per evitar anar acompanyats. La porta està oberta que en el futur apareguin serveis de luxe, amb personal de servei d’equipatge i atenció al client durant tot el viatge.

Temes:

Renfe Transports