La tenalla del deute Covid

Com podeu defensar-vos de l’assetjament de creditors

El primer consell dels experts en negociació de deutes: no deixeu de pagar

Com podeu defensar-vos de l’assetjament de creditors
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

1. No deixeu de pagar

No és aconsellable suspendre totalment per decisió pròpia el pagament d’un deute ajornat. En la mesura que es pugui, el deutor ha de demostrar la seva millor voluntat. «Acostumo a aconsellar al meu client que pagui el que pugui; si ho deixa, serà més greu encara», diu el lletrat gadità especialista en defensa de deutors Francisco de Paula Díaz.

«Compte amb els avisos dels creditors, –afegeix–. De vegades les amenaces de les empreses de recobrament són tigres de paper..., però també poden ser tigres de carn i ossos: he vist portar gent al jutjat per 700 euros».

«És clau prendre decisions perquè el deute no augmenti. Ajornar-lo només crea més deute», diu des de Barcelona l’economista Janira Benages, del bufet barceloní especialista en plets de segona oportunitat CCB.

 2. Calma i prioritzar

Quan li arriba un client atabalat pels deutes, Díaz sempre li dona el mateix consell: «Primer cal menjar. Si no atens les necessitats bàsiques, estàs en poca disposició de fer més res». El segon consell és posar ordre en els pagaments: «Cal pagar primer qui més necessita que se li pagui».

Benages aconsella calma: «Moltes persones sotmeses a aquests processos s’estressen molt, tant, que entren en un bucle de bloqueig. La serenitat és fonamental per sortir de l’embolic».

 3. No entreu en disputa

El teleoperador que truca al deutor cobra per aconseguir que pagui; no té res personal contra ell. No serveix de res entrar en disputa amb ell. Les trucades seran gravades: millor no perdre els papers.

 4. Demaneu informació

La majoria de teleoperadors de recobrament que truquen per telèfon són joves asseguts davant un ordinador amb informació molt bàsica. Alguns advocats aconsellen als clients desconcertats que diguin que no recorden de quin deute els parlen i que demanin que els enviïn tota la documentació. L’operador no tindrà aquesta informació davant i la firma de recobraments haurà de fer una recerca.

 5. Busqueu el pacte

Un creditor que ha comprat el deute de segona mà ja pressuposa que és molt probable que no la cobri tota. Li pot ser més rendible arribar a un acord primerenc que gastar diners en una reclamació llarga. És la base de l’acord per a una quitació.

 6. Busqueu ajuda

Una vegada que el deutor assetjat ha decidit parar, «que busqui ajuda professional lletrada per tramitar la segona oportunitat», aconsella Janira Benages. Ni aquest procés ni les denúncies per clàusules abusives dels préstecs són processos senzills.

 7. Canvieu de telèfon

El setge telefònic que creen les plataformes de recobrament pot arribar a ser molt dur. «Si veig la persona molt atabalada, i si ja ha començat el procés per demanar l’exoneració de pagaments, de vegades li aconsello que s’agafi un altre telèfon provisional fins que acabi», relata Benages.

 8. Compte amb el dret de retracte

Notícies relacionades

Si el deute impagat ha sigut denunciat, i durant el procés el creditor la ven a un altre creditor, la persona endeutada té dret a saldar el deute pel preu a què l’han venut. Però només té 9 dies naturals per fer-ho una vegada informat de la venda.

 Elaborat sobre consells i opinions dels juristes, economistes i recobradors Janira Benages, Fernando J. Rubén Múgica i Francisco de Paula Díaz.