Efectes de la pandèmia

El 61% dels espanyols es quedaran a casa aquesta Setmana Santa

La por del contagi i la necessitat d’estalviar limita la recuperació de la normalitat

Un estudi d’Aecoc constata que el 8% dels consumidors han canviat els seus hàbits de manera definitiva pel coronavirus

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El 61% dels espanyols preveuen quedar-se a casa aquesta Setmana Santa. El temor del contagi del coronavirus i la incertesa econòmica està fent estralls en els hàbits de consum i de vida dels espanyols amb canvis més o menys predictibles en un context de pandèmia. Un estudi realitzat per Aecoc apunta que el 66% dels consumidors reconeixen que surten de casa el mínim possible i que han deixat de fer moltes de les coses que habitualment feien. Fins i tot el 8% assegura que no tornarà a tenir els hàbits que tenia abans de la pandèmia. La gerent de l’àrea d’estratègia comercial i màrqueting d’Aecoc, Rosario Pedrosa, reconeix que és difícil establir encara quina part de la despesa de les famílies està passant entre bars i restaurants i la llar, però que «lògicament hi haurà un transvasament de quota de mercat prestada i hàbits que no tornaran». Destaca l’estudi que part dels consumidors reconeixen que la pandèmia ha obert necessitats que actualment no estan cobertes. El major temps a la vivenda, fonamentalment pel teletreball però també per la por de sortir pel contagi, obre necessitats de consum i buits de mercat a les empreses. El 54% de les famílies confessen que compren menjar a domicili almenys una vegada a la setmana.

Segons les dades del cinquè baròmetre ‘Consum i compra dins i fora de la llar després de la Covid-19’, d’AECOC Shopperview, l’element proximitat ha perdut força respecte a l’any passat. El 2020, el 74% dels consumidors considerava fonamental la proximitat del punt de venda, però ara (l’estudi és de l’última setmana de febrer) aquest percentatge ha passat a ser del 50%. Per contra, ha guanyat pes i importància per al consumidor la rapidesa (58%) i comprar-ho tot en un mateix punt de venda (56%).

Tan sols el 22% dels consumidors afirmen que sortiran de vacances, la majoria per desplaçar-se a la segona residència, si les restriccions ho permeten. Però el 74% dels que no sortiran de vacances ho faran per por del contagi i el 26% asseguren que la raó principal és estalviar despeses.

El baròmetre remarca el creixement de l’‘e-commerce’ per a les compres de gran consum, que ja utilitzen el 70% dels consumidors. L’enquesta mostra una millora en els indicadors de confiança del consumidor. No obstant, es manté la tendència a l’estalvi i la majoria dels enquestats creuen que el ritme de vacunació actual encara no permet recuperar la normalitat.

Tot i que la majoria d’espanyols es quedaran a casa seva per Setmana Santa, els indicadors de confiança dels consumidors del baròmetre han millorat en els últims mesos. Actualment, el 37,7% dels espanyols afirmen que la seva situació econòmica ha empitjorat amb la pandèmia –49% al novembre–, mentre que el percentatge de consumidors que creu que la seva situació empitjorarà en els pròxims mesos ha caigut també gairebé deu punts, d’un 37% el novembre al 28,8% actual.

El baròmetre de l’Aecoc Shopperview. també constata la consolidació de l’‘online’ com una opció de compra per a productes de gran consum. Així, si l’abril del 2020, el 40% dels espanyols havia comprat aquest tipus de productes per internet, al febrer el percentatge ja era del 69%. «L’‘online’ ha arribat per quedar-se: el 80% dels que compren per internet afirmen que continuarà adquirint alguns productes per aquesta via una vegada passi la pandèmia i només el 7% assegura que abandonarà el canal», explica Pedrosa.

Notícies relacionades

La crisi de la Covid-19 també ha ocasionat un transvasament del consum de fora a dins de la llar que avui es manté. La impossibilitat d’acudir a bars i restaurants i l’increment del teletreball explica que el 40% dels consumidors busquin productes per cuinar a casa, mentre que el 31,5% compra ingredients per replicar els àpats que abans feia en locals de restauració. En paral·lel, es consolida el ‘delivery’: el 47,5% dels consumidors han demanat menjar a domicili en les últimes setmanes i el 31% afirmen que ara gasta més en aquest servei que abans de la crisi. En canvi, la pandèmia continua condicionant l’activitat de l’hostaleria. Tan sols un de cada quatre consumidors acudeix a bars i restaurants quan les restriccions ho permeten i únicament el 14% gasta igual o més que abans de la pandèmia als seus establiments.

L’Aecoc és l’Associació d’Empreses de Fabricants i Distribuïdors, una de les organitzacions empresarials més grans del país i l’única en què la indústria i la distribució del gran consum treballen conjuntament per desenvolupar bones pràctiques i estàndards tecnològics que ajudin les empreses a ser més eficients i competitives. L’associació engloba tant les companyies més grans com les petites i mitjanes empreses i representa sectors tan diversos com el de l’alimentació i begudes, tèxtil, electre, ferreteria i bricolatge, salut i hostaleria, entre d’altres. Compta amb més de 30.000 empreses associades la facturació conjunta de les quals suposa prop del 20% del PIB espanyol.