Any de botigues tancades

Mango va tancar el 2020 amb uns ingressos de 1.842 milions d’euros, amb un pes del canal ‘online’ del 42%

El resultat brut va ser d’unes pèrdues de 110 milions, davant uns beneficis de 41 milions de l’any anterior

Mango va tancar el 2020 amb uns ingressos de 1.842 milions d’euros, amb un pes del canal ‘online’ del 42%
4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La multinacional Mango va assolir una facturació de 1.842 milions d’euros el 2020, el 22,4% menys que l’any anterior. Malgrat la pandèmia, que va comportar que moltes botigues estiguessin tancades durant l’any, l’activitat es va mantenir gràcies a una alça de les vendes ‘online’ del 42%. L’ebitda es va situar en 193 milions d’euros en dades no comparables, per l’aplicació de la normativa comptable l’any passat. Després de l’aplicació de despeses financeres i ajustos comptables, el resultat brut va ser d’unes pèrdues de 110 milions davant uns beneficis de 41 milions l’any anterior.

El canal ‘online’ va experimentar un elevat creixement, assolint els 766 milions d’euros de facturació, un 36% més que l’any anterior. Amb aquestes xifres, les vendes a internet van suposar el 42% del total de la facturació del grup, davant el 24% del 2019. El creixement del canal va ser important als 85 països on està disponible, especialment en alguns dels principals mercats de la companyia, com França, Itàlia i Portugal, on va registrar increments pròxims o superiors al 100%. A tancament del 2020, la companyia disposava de 43 punts de venda més que el 2019, arribant als 2.221 establiments a més de 110 països. Actualment la superfície de venda total ascendeix a 790.000 metres quadrats. Del total de botigues, 140 són megastores, locals amb superfícies superiors als 800 metres quadrats.

Omnicanalitat logística

La firma ha invertit 232 milions d’euros en el seu centre logístic (d’uns 190.000 metres quadrats), capaç de gestionar més de 75.000 peces per hora. I les instal·lacions afronten ara una nova etapa amb el projecte de sumar-hi 90.000 metres quadrats més i el trasllat a la planta de Lliçà d’Amunt de la gestió de les comandes ‘online’ actualment gestionades des d’altres instal·lacions a Palau de Plegamans. Fonts de la direcció de Mango reconeixen que el projecte, que es farà realitat en uns dos anys, suposa «una nova visió global des de la plataforma logística i la creació d’un centre realment omnicanal».

La gestió centralitzada de les comandes ‘online’ redundarà en una millora de l’eficiència global de Mango. Es tractarà d’un pas de rosca més a una visió del comerç tèxtil en el qual guanya pes la venda ‘online’. Suposarà l’automatització d’un major nombre de processos i fer front a la ineficiència natural del negoci d’internet, en el que les devolucions suposen entorn del 30% del venut.

Objectiu ‘online’

El conseller delegat de Mango, Toni Ruiz, va reconèixer que l’any passat va ser «absolutament excepcional i imprevist per a tothom», però que la companyia es va avançar amb una aposta decidida pel canal ‘online’ que continuarà en el futur. El fet que la venda ‘online’ arribés al 42% del total és, segons Ruiz, «una dada extraordinària al nostre sector i és un gran avantatge competitiu». La companyia va celebrar la tardor passada el 20è aniversari del llançament del seu comerç electrònic amb prop de 750 milions de visites, un 25% més que l’any anterior. Mango vol arribar el 2021 als 1.000 milions de facturació en la venda a internet, en el marc d’un creixent procés de diversificació de l’oferta i millora de les eines digitals per adaptar-se als compradors. 

Deute

Notícies relacionades

Quant al repartiment de la facturació total per àrees geogràfiques, l’activitat internacional del grup va ascendir al 79% del total i el mercat espanyol va representar el 21%. Per línies de negoci, Man, Kids i Violeta es van mantenir en el 18% del total de les vendes. Davant l’inesperat tancament de botigues físiques al març, l’equip directiu de Mango es va centrar a assegurar la solidesa financera i la liquiditat de la companyia. Es van portar a terme importants canvis en l’estructura de les col·leccions existents i, alhora, van aconseguir llançar noves col·leccions (Comfy) d’acord amb les noves necessitats dels clients. Com a conseqüència de tot això, es va aconseguir una òptima gestió dels estocs, que es van veure reduïts en un 10% en comparació amb els nivells obtinguts a tancament del 2019. D’altra banda, Mango també va activar una sèrie de mesures que van permetre obtenir una reducció de despeses operatives de la companyia per valor de 230 milions d’euros. Addicionalment, es va reforçar la tresoreria a través d’un préstec ICO per valor de 240 milions d’euros. Per tot això, Mango ha sigut capaç de reduir el seu deute net bancari per cinquè any consecutiu, disminuint-lo prop d’un 20% (de 194 a 156 milions d’euros).

Diversificació

Mango està actualment en un clar procés de diversificació, en la línia d’aprofitar l’estrebada de la marca per a múltiples productes. Un exemple és la nova línia de llar, que estarà disponible ‘online’ a partir del segon trimestre del 2021. A partir d’aquell moment, Mango aspira a ser un ‘marketplace’, podent integrar estocs de terceres marques que complementen les seves col·leccions amb altres categories de productes. Intimissimi, del Grup Calzedonia, serà la primera marca d’una altra companyia que es vendrà en l’‘e-commerce’ de Mango. A la tardor, la línia Violeta de talles grans s’integrarà a la col·lecció general de dona. Mango també ha anunciat que invertirà més de 40 milions d’euros en la construcció de la seu Campus Mango, que estarà a punt en dos anys.