Paritat

L’Ibex supera el 30% de conselleres de mitjana amb 14 companyies per sota d’aquest llindar

Per arribar al nou objectiu del 40% marcat per la CNMV n’hi hauria prou que cada empresa del selectiu designés una consellera

Es llegeix en minuts

Espanya encara té molta feina per fer per arribar a la paritat a les seves empreses. Tot i que les empreses de l’Ibex-35 aconsegueixen superar la barrera del 30% fixada per la CNMV per a aquest 2020 a l’arribar al 31,17% de mitjana de representació femenina, en el total d’empreses cotitzades (Ibex i resta del mercat continu) aquesta taxa cau al 25,8%, segons l’informe que, com cada any, Atrevia i l’IESE presenten en vigílies del Dia de la Dona. La diferència la provoquen la resta d’empreses (92 companyies) del mercat continu que no formen part del selectiu i que no arriben a tenir ni tan sols un 23% de dones.

No obstant, la mitjana de l’Ibex-35 és enganyosa al sortir reforçada per la bona tasca d’algunes empreses, que compensa les llacunes d’altres, en concret de fins a 14 companyies que de forma individual no superen aquest llindar del 30%. Són Telefónica, Acciona, Colonial, Meliá Hotels, Viscofan, Sabadell, Enagás, Naturgy, Amadeus, Bankia, Cie Automotive, ACS Ferrovial i Solaria. «De vegades la causa real és que els falta visió. Hi ha comoditat, el ‘boys club’, estan a gust els homes sols i no veuen la importància i les sinergies que aporta la visió femenina. Tot i que, per descomptat, el tema del ‘networking’ de les dones és també imprescindible», ha advertit la professora de l’IESE, Nuria Chinchilla, en la presentació de l’informe.

La recomanació de la CNMV ara és del 40% per a l’any 2022, per a la qual cosa n’hi hauria prou que cada empresa del selectiu designés una consellera sense variar la composició dels seus membres.

Alhora, al ritme actual en aquell termini s’abastaria, probablement, l’objectiu del 30% en totes les cotitzades. Però de nou, hi ha empreses com Adolfo Domínguez, Realia, REE, Exentis, Prim, Nicolás Correa, Reno de Medici, Caixabank, Soltec, Unicaja Banco, Logista, IAG, Santanter i Euskaltel que ja superen l’objectiu del 40%. I altres com NH Hotels, Nextil, Borges Agricultural & Industrial, Nuts, Codere, Urbas, Deoleo, Nueva Pescanova, Amper, AudaxRenovables i Berkeley Energía que no tenen ni una sola dona en el seu consell. Fins a 25 companyies, entre aquestes, Neinor Homes, Talgo, Solaria, MásMóvil, Dia o Duro Felguera, només tenen una butaca femenina. 

El suspens en paritat es veu reforçat al comparar la posició espanyola amb la resta de països d’Europa. Espanya se situa en onzena posició, per sota de la mitjana comunitària i per darrere de països com França, Suècia, el Regne Unit, Alemanya, Itàlia o Holanda. Els països amb lleis de quotes obligatòries registren nivells de paritat més elevats, com es comprova en el CAC-40 francès, que ja ha aconseguit depassar el 44% de paritat, mentre que el FTSE MIB i el BEL-20 alemany tendeixen al 40%. No obstant, des d’Atrevia i l’IESE defensen la recomanació contra l’obligació: «Necessitem que les empreses es vagin animant a posar-se elles mateixes els seus propis objectius depenent des d’on parteixin perquè sinó no arribarem al que volem: que hi hagi dones amb talent igual que homes amb talent», ha afirmat Chinchilla.

Poca presència en la direcció

Notícies relacionades

Als màxims llocs executius de les companyies la representació femenina és mínima. Només Ana Botín a Santander, Beatriz Corredor a REE i María Dolores Dancausa a Bankinter ostenten el màxim poder decisori en les seves empreses. A més, tot i que el pes de les dones comença a ser «remarcable» en les comissions de control, nomenaments i retribucions i en les comissions que aglutinen sostenibilitat, desenvolupament sostenible, medi ambient i bon govern; és mínim en aquelles relacionades amb innovació, tecnologia i seguretat, en les comissions executives, així com en aquelles relacionades amb riscos i compliment.

Al comparar els consells d’administració amb els comitès de direcció la mitjana de la presència femenina baixa el 15%, segons Atrevia i l’IESE. «Pensem que aquest és el focus a què ens hem de dirigir, perquè la governança del dia a dia es pren en la direcció», ha dit la presidenta d’Atrevia España, Asunción Soriano. En el rerefons hi podria haver un rentat de cara per part de les companyies que introdueixen dones per elevar les mitjanes, però sense donar-los poder en la direcció. No obstant, les encarregades d’elaborar l’informe defensen que tot i que sigui en el consell i no en la direcció, la inclusió de les dones als llocs més alts de l’empresa sempre és bo perquè «canvien la manera de treballar i la governança». «Tot i que sigui per ‘greenwashing’, ‘welcome,’ ha dit Chinchilla.