Turisme

Barceló dona per perduda la Setmana Santa i preveu una recuperació parcial a l’estiu

  • «El tema estarà en si tenim mig estiu o un quart d’estiu», diu el conseller delegat de la cadena

  • Raúl González descarta que el grup hoteler pugui recuperar els ingressos previs a la Covid fins el 2024

  • La companyia preveu aprofitar la crisi per sortir més reforçada amb reformes i noves compres d’actius

Es llegeix en minuts

La cadena d’hotels Barceló dona per perduda la Setmana Santa i preveu una recuperació parcial del turisme a l’estiu. «El tema estarà en si tenim mig estiu o un quart d’estiu perquè no tindrem un estiu complet», ha assegurat el conseller delegat del grup hoteler, Raúl González, en una roda de premsa virtual per presentar els resultats de la companyia el 2020, un any negre per al turisme a tot el món.

L’impacte de la pandèmia del coronavirus en el turisme s’ha reflectit en una caiguda de l’activitat a Barceló del 80% a Espanya, «un dels països que està evolucionant pitjor de tot el món». Les previsions de la cadena, amb tres escenaris diferents, se situen entre una caiguda del 50% i del 60% el 2021 respecte al 2019. «Hem tingut un 2020 horrorós i un 2021 que comença igual d’horrorós, tot i que espero que acabi molt millor», ha reconegut González.

El dirigent descarta que Barceló recuperi els nivells d’ingressos previs al 2019 fins al 2024, perquè «hi haurà recuperació de l’ocupació, però caldrà recuperar les tarifes i preus mitjans, i això té un decalatge temporal». ¿I quan es recuperarà l’ocupació? Depèn, segons el seu parer, de molts factors, ja que mentre el mercat domèstic i de no luxe potser pot recuperar-se el 2022», els hotels de grans esdeveniments a les ciutats «potser no ho fan fins el 2024».

Amb aquest escenari el sector a Espanya es troba «en mode de supervivència» amb l’ajuda dels ICO i els ertos, però sense ajudes directes, «com ocorre en altres països». Un exemple per González és Alemanya, que, per alleujar les empreses del confinament més estricte dels últims mesos, paga el 75% dels ingressos que les empreses van tenir entre el setembre i el novembre del 2019. A més, segons el dirigent, també preveuen donar ara el 75% dels costos que tindran les empreses per alleujar l’enfonsament. Un altre exemple és el Japó, que ha sigut el més actiu en bons per impulsar el consum.

Et pot interesar

L’objectiu de la cadena és aprofitar la crisi per sortir més reforçats, amb «un grup més fort i sostenible». «Estem intentant créixer en noves geografies amb models de risc limitats, invertir en els actius i reposicionar-los bé», ha explicat. En aquest sentit, Barceló està realitzant diverses reformes (en hotels de Tànger, Funsal a Madeira, Agadir o Sevilla) per deixar-los preparats perquè la tornada «els agafi en perfecte estat de revista» i també preveu impulsar noves inversions hoteleres, a més dels hotels que obriran aquest any.

«Som un grup contracíclic i ara ens toca l’època de comprar, tot i que hem venut Formentor (Mallorca), tret que tinguem una oferta molt bona no vendrem res més», ha explicat. La cadena se centra en inversions en actius independents o en altres companyies amb ajuda d’un soci inversor i, tot i que no es tanca la porta a les fusions, també considera que és «més difícil» que això ocorri. «Té sentit la consolidació, hem de fer grups més forts a llarg termini i a nosaltres ens agradaria formar-ne part», ha reblat.

Temes:

Turisme