efectes de la Covid
La justícia europea avala els ajuts a aerolínies per la pandèmia
El Tribunal General de la UE avala l’esquema d’avals aprovat a Suècia i la moratòria fiscal a França impugnades per Ryanair

first-a350-900-delivery-to-iberia-ferry-flight-007 /
El Tribunal General de la UE ha avalat les decisions de la Comissió Europea que van autoritzar un esquema d’avals crediticis per a les aerolínies de Suècia i la moratòria d’impostos aprovada per França per a les empreses de transport aeri, mesures que havien sigut recorregudes per l’aerolínia irlandesa Ryanair.
La Comissió Europea havia validat aquestes operacions gràcies a la flexibilització de les seves normes d’ajuts estatals a l’inici de la pandèmia, que els ha permès donar llum verda a plans de recolzament dels Estats membres per revitalitzar determinats sectors econòmics després del cop del coronavirus.
La cort europea de primera instància ha emès avui dues sentències en les quals desestima els recursos presentats per Ryanair contra aquests esquemes i assenyala que els dos sistemes d’ajuts van d’acord amb el Dret europeu. Afirma, a més, en els dos casos que les mesures adoptades no van més enllà del necessari per fer front al greu perjudici econòmic causat per la pandèmia i que no són discriminatòries.
És la primera vegada que la justícia europea analitza règims d’ajuts públics concedits per fer front a la pandèmia. En el cas de Suècia, el Govern va posar en marxa un sistema de garanties creditícies per un total de 5.000 milions de corones sueques (455 milions d’euros) per facilitar liquiditat a les aerolínies de país, una mesura que va rebre el vistiplau de la Comissió Europea l’abril passat.
França, per la seva banda, va rebre llum verda de Brussel·les el març del 2020 per aplicar una moratòria en el pagament de certes taxes a l’aviació, un dels sectors més durament colpejats per la pandèmia. A més d’aquestes dues mesures, Ryanair ha recorregut davant la justícia europea les decisions de la Comissió Europea que van avalar diferents formes d’ajuts públics i rescats a Air Europa, SAS, Finnair, TAP, Air France, KLM, i Lufthansa, casos encara per resoldre.
Les sentències del Tribunal General poden recórrer-se en cassació davant el Tribunal de Justícia de la UE, màxima instància judicial comunitària, en un termini de dos mesos i deu dies.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- Salut Mental i Joves (II) Josep Matalí, Sant Joan de Déu: "Hem de capacitar-nos per donar un major acompanyament emocional als joves"
- Els premis Barceloní i Barcelonina de l’Any obren les festes de la Mercè
- La festa major de Barcelona Una capital que es reivindica "viva"
- Petons, nervis i la cita més críptica de Julio Camba
- Javier Moll. President de Prensa Ibérica "Representen l’amor per la ciutat"