Alimentació

UPA i Lidl pacten en 2,6 euros el preu mínim de cost de l’oli d’oliva tradicional

El preu en origen de l’oli d’oliva va baixar gairebé el 16% entre el 2015 i el 2020, al passar de 3,65 euros a 2,21 euros l’any passat

UPA i Lidl pacten en 2,6 euros el preu mínim de cost de l’oli d’oliva tradicional
2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Unió de Petits Agricultors (UPA), Lidl Supermercats i l’envasadora Migasa han presentat aquest dilluns un acord pel qual es comprometen a establir en 2,6 euros el preu mínim de compra a l’agricultor del quilo d’oli d’oliva procedent d’explotacions tradicionals. A la presentació hi ha assistit el ministre d’Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, que ha assegurat que l’acord suposa «un exemple del bon funcionament de la cadena de valor», l’objectiu dels quals ha de ser segons la seva opinió «donar valor al producte i oferir una retribució justa als agricultors». L’establiment acordat de preus justos als agricultors és una solució, ha afegit el ministre, «als problemes de rendibilitat mínima que pateixen les explotacions tradicionals», generalment situades en terrenys de fort pendent que no permet l’automatització de la recol·lecció.

Segons dades d’Asaja, el preu en origen de l’oli d’oliva va baixar gairebé el 16% entre el 2015 i el 2020, al passar de 3,65 euros a 2,21 euros l’any passat. El denominat «efecte tobogan» dels preus de l’oli d’oliva podria esmorteir-se en part gràcies a acords entre productors i distribuïdors, sempre que els consumidors valorin els productes resultants. Lidl comercialitzarà oli de tres varietats d’alta qualitat i envasament en ampolles de vidre.

De l’oliverar tradicional depenen més de 250.000 famílies a Espanya, unes 200.000 explotacions que suposen de l’ordre del 88% de la superfície destinada a l’oliverar i el 62% de la producció, segons va dir Planas. L’elevada atomització de les explotacions, l’elevada edat mitjana dels professionals vinculats (63 anys) i els baixos costos de les explotacions extensives fan necessari acords d’aquest tipus per assegurar la renda mínima dels productors en oliverars tradicionals.

El secretari general d’UPA, Lorenzo Ramos, ha destacat que la nova gamma d’oli d’oliva verge extra d’oliverar tradicional que comercialitzarà Lidl sota la marca Olisone amb envàs de vidre garantirà la rendibilitat de les explotacions agràries, a més de ser sostenible per al medi ambient. «No és una promoció per als pròxims dos mesos, es tracta de fixar un terra als preus», ha explicat Ramos. Per Ramos, l’acord ofereix esperances a zones d’Espanya llastades per la despoblació, però segons la seva opinió «és el consumidor el que ha de ser el principal aliat dels agricultors quan compra productes al supermercat». UPA està d’acord a implantar en el futur altres acords de preus mínims, com per exemple en el cas de la llet.

Notícies relacionades

Nutriscore

Sobre l’amenaça del semàfor nutricional europeu per a l’oli d’oliva, Planas ha reconegut que existeix «preocupació» i que el Ministeri d’Agricultura «només donarà el vistiplau a la implementació de l’etiquetatge si l’oli d’oliva és justament valorat o exclòs d’aquest semàfor». L’etiquetatge nutricional afecta productes mediterranis estratègics per a Espanya com l’oli d’oliva, però també el pernil ibèric, amb qualificacions de «poc saludables» en els protocols de Nutriscore (implantats a França i Bèlgica inicialment).