La discoteca Pacha es reinventa amb la mítica marca eivissenca Ku

El grup d’oci Costa Este, que compta amb una quinzena de negocis entre la capital catalana, Madrid i Marbella, deixa la franquícia de les cireres i aposta per renovar el seu espai al Front Marítim.

La discoteca Pacha es reinventa amb la mítica marca eivissenca Ku
3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

A les noves generacions de noctàmbuls potser no els sona Ku. Però la discoteca que va encunyar aquest nom va fer llegenda a Eivissa entre 1978 i 1993, i la seva memòria ha aflorat aquest estiu perquè l’espai que va ocupar ha iniciat una nova etapa com a [UNVRS], possiblement el millor club del món. Els hereus de la marca Ku, que planejaven recuperar-la en algun altre lloc, han complert: la discoteca Pacha Barcelona, del grup local Costa Este, al Front Marítim de la Barceloneta, s’ha convertit en el nou Ku Barcelona, després d’incorporar algunes millores i canviar la seva proposta.

Aquest local del famós eix d’oci del litoral de Barcelona és l’únic que té assegurada la seva continuïtat com a discoteca, ja que va ser subhastat el 2021 i inicialment adquirit pel fons Archer Hotel Capital (propietari de l’Hotel Arts), tot i que Costa Este va exercir com a inquilí el dret de tempteig. Per contra, altres discoteques de l’eix, com ara Opium, Shôko i Carpe Diem, acaben d’aconseguir dos anys de pròrroga del seu lloguer per part del Ministeri d’Hisenda (el seu titular), mentre aquest decideix juntament amb l’Ajuntament el futur de la zona. El govern de Collboni és partidari de mantenir l’oci nocturn, tenint en compte que Barcelona està mancada de locals i l’enorme afluència de públic seria molt difícil de canalitzar en altres àrees.

El grup d’oci barceloní, amb una quinzena de negocis entre Barcelona, Madrid i Marbella, ha optat pel canvi del seu antic Pacha Barcelona, al considerar que aquest segell ja no manté el seu esperit original, des de la seva venda el 2017 a un fons inversor. En els seus orígens, Ricardo Urgell va propulsar el concepte de Pacha, nascut a Sitges i amplificat amb la seva expansió a Eivissa, popularitzant les cèlebres cireres del seu logo arreu del món.

Una vegada Costa Este va descartar la continuïtat del seu local com a Pacha, van optar com a recanvi per "recuperar la força i la personalitat d’una icona com Ku, mantenint-ne l’essència original però reinterpretada per a una generació que busca experiències immersives, globals i sofisticades".

Marcador de tendències

L’obertura de Ku a finals dels 70 de la mà de dos empresaris bascos enamorats de l’illa va marcar una fita a Eivissa, i la va convertir en referent de l’oci. Amb les seves apoteòsiques festes per a 10.000 persones, va ser destí de noctàmbuls de tot el món i dels vips del moment. Va ser símbol de llibertat i hedonisme, i va marcar tendències en moda i cultura, amb les seves performances i espectacles.

Els seus problemes d’acústica, amb les consegüents queixes veïnals a la zona de Sant Rafael, van portar al seu tancament el 1993. Es va convertir després en Privilege, fins que la pandèmia en va forçar el tancament i, després d’anys d’apagada, aquest 2025 ha renascut com a [UNVRS] amb una gran inversió i un èxit proporcional. Hi han protagonitzat les seves festes estrella dels dissabtes el grup també català elrow.

Notícies relacionades

Quatre dècades després, Barcelona és escenari de la tornada de Ku, també franquiciat. Ple de simbolisme, perquè va ser a la seu eivissenca on el 1997 Freddie Mercury i Montserrat Caballé van presentar al món Barcelona. "Aquell instant va convertir el club en part de la memòria cultural de la ciutat, i avui, amb la seva reobertura, aquesta unió torna a prendre vida al lloc al qual sempre va estar destinada", afegeixen des de Costa Este.

Segons Ramón Bordas, fundador del grup, el seu objectiu ha sigut "oferir les millors experiències" als seus clients. I indica que per evolucionar el concepte del seu local de primera línia de la Barceloneta no conceben millor opció que Ku.