Ajudes

¿Com demanar la nova ajuda de la Generalitat per a petites empreses afectades per un erto?

  • Els potencials beneficiaris tenen des del 15 de febrer fins al 22 de febrer per inscriure-s’hi telemàticament, via el Canal Empresa

  • El pagament serà un import únic de 2.000 euros per treballador en erto, fins a un màxim de 30.000 euros

foto 3651788

foto 3651788

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern ha publicat aquest dilluns en el Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) les bases per sol·licitar les noves ajudes per a petites empreses afectades per un erto. Un paquet d’inversió dotat de 618 milions d’euros de pressupost per desplegar una sèrie de transferències directes que requeriran inscripció o sol·licitud prèvia per part dels potencials beneficiaris. Dels 618 milions d’euros mobilitzats, el Govern ha disposat un total de 280 milions per costejar les ajudes a 140.000 treballadors autònoms. Aquests són els passos per sol·licitar l’ajuda, que reprodueix el model del subsidi habilitat al març.

¿Qui pot demanar-la?

Totes aquelles petites empreses, així com les cooperatives, que tinguin domicili fiscal a Catalunya i la seva activitat estigui afectada per un erto. L’expedient pot ser total o parcial i ha de ser vigent en data del 31 de gener. Per accedir a les ajudes, la companyia no pot ocupar més de 50 treballadors en plantilla i la seva facturació anual no pot superar els 10 milions d’euros. Els autònoms individuals queden exclosos.

La Generalitat ha inclòs una sèrie de condicionants per rebre les ajudes, vinculats amb les bones pràctiques empresarials. Aquestes ajudes no podran sol·licitar-les cap empresa que hagi sigut sancionades, amb resolució en ferm, per discriminar per raó de gènere algun dels seus empleats. Tampoc poden haver sigut multades per no complir la legislació en matèria d’inclusió de les persones amb discapacitat.

¿A quant ascendeix l’ajuda?

L’import final de l’ajuda és de 2.000 euros per treballador en situació d’erto, fins al 31 de gener. És a dir, si una empresa té una plantilla de 10 treballadors i 8 estan en erto, l’esmentada empresa percebrà 16.000 euros. I amb un màxim de 30.000 euros per empresa beneficiària. És a dir, una empresa amb 20 treballadors en erto, únicament cobrarà 30.000 euros, no 40.000 euros.

¿És compatible amb altres ajudes?

Sí, el pagament de 2.000 euros disposat per la Generalitat és compatible amb altres ajudes anteriorment cobrades. De fet, i sempre que la situació financera dels sol·licitants no variï, els 136.000 autònoms que van cobrar la mateixa ajuda al desembre poden tornar a sol·licitar-la. Tampoc és excloent haver cobrat altres ajuts, ja siguin de l’Estat com de la Generalitat.

¿Com puc demanar-la?

Els potencials beneficiaris s’hauran d’inscriure de manera telemàtica (exclusivament) en un cens habilitat al Canal Empresa de la Generalitat. Ho podran fer a partir del dilluns 15 de febrer a la pàgina web de la Generalitat. El formulari d’inscripció prèvia es pot presentar des de les 12.00 hores del dia 15 de febrer fins a les 12.00 hores del dia 22 de febrer.

El mètode de distribució és el de concurrència competitiva, és a dir, el primer que cursa la sol·licitud i compleix els requisits rebrà l’ajuda. En l’hipotètic cas que totes les empreses que ho sol·licitessin complissin el màxim de 30.000 euros, el pressupost de 208 milions cobriria unes 7.000 empreses. En poden ser més, si no s’arriba a la quota per demandant. Des del Departament liderat per Ramon Tremosa insisteixen que l’ajuda està ben dimensionada envers el pressupost i que arribarà a totes aquelles petites empreses que compleixin els requisits.

¿Quins documents he de presentar?

La documentació exigida per la Generalitat per tramitar la sol·licitud és la següent: l’escriptura de constitució de la societat mercantil i la documentació conforme que l’empresa té un erto vigent. Les dades que l’empresari haurà de facilitar a la Generalitat li seran requerides mitjançant un formulari d’inscripció telemàtic.

¿Quines obligacions tenen les empreses que la demanin?

Notícies relacionades

El principal compromís que adquireixen les pimes que sol·licitin aquesta ajuda és envers el manteniment de l’ocupació. És a dir, l’empresa sol·licitadora no podrà efectuar acomiadaments en el termini d’un any, fins al 31 de gener del 2021. Aquest punt incorpora una salvaguarda de l’ús de sis mesos addicionals al compromís que incorporen les mateixes ajudes de l’erto i disposades des del Ministeri de Treball. També tindran l’obligació d’estar al dia amb les seves obligacions envers l’Agència Tributària o la Tresoreria General de la Seguretat Social.

¿Què passa si l’empresa incompleix els seus compromisos?

En el cas que la companyia incompleix les seves obligacions, haurà de retornar l’import total de la subvenció rebuda. És a dir, si una empresa acomiada un treballador després de l’erto, no només haurà de tornar els 2.000 euros percebuts per l’esmentat treballador, sinó la resta de diners públics rebuts pel conjunt de la plantilla.