AUTOMOCIÓ

La producció de vehicles a Espanya va caure un 19,6% el 2020

  • L’any passat es van produir 2.268.185 vehicles a les plantes espanyoles, una caiguda del 19,6% respecte al 2019 per culpa de l’impacte del coronavirus al país

  • Les exportacions també van cedir l’any passat producte de les caigudes als principals mercats importadors de vehicles espanyols, tot i que destaca la pujada del 101,9% dels enviaments a Turquia

2
Es llegeix en minuts

L’any passat van sortir de les plantes espanyoles, segons l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) un total de 2.268.185 vehicles, una xifra que suposa una caiguda del 19,6% respecte al 2019. En total, el 2020 es van fabricar 554.000 vehicles menys que l’exercici anterior per la crisi derivada de la Covid-19 i l’aturada productiva a la primavera derivada de la pandèmia.

L’Anfac recorda que «durant prop d’un mes i mig, els centres van paralitzar totalment la seva activitat». A això, insisteix, «cal sumar-hi la forta reducció de vendes que s’ha registrat tant al mercat nacional, amb una caiguda del 32,3%, com en els principals mercats europeus». De fet, segons dades de l’Associació Europea de Fabricants d’Automòbils (ACEA), el descens als grans mercats europeus va ser del 25,5% a França, del 19,1% a Alemanya, del 27,9% a Itàlia i del 29,4% al Regne Unit.

Aquestes dades justifiquen la forta caiguda de la producció nacional, tot i que l’Anfac insisteix que podria haver sigut pitjor si els principals mercats importadors de vehicles espanyols no haguessin mostrat signes de recuperació al final de l’any. De fet, al desembre la producció espanyola va créixer un 10,8% respecte al mateix mes del 2019, amb 196.817 unitats. L’Anfac preveu per al 2021 «un creixement moderat, sempre per sota de les xifres del 2019, però molt condicionat, en tot cas, per l’evolució de la tercera onada, de les mesures per al control de la pandèmia, dels tancaments i confinaments i per la crisi econòmica subsegüent».

Per segments, la producció de turismes va cedir un 18,9% el 2020, fins a les 1.791.570 unitats; mentre que la de tot terrenys es va desplomar un 76,4%, fins a les 9.094 unitats. D’altra banda, es van acoblar 467.521 vehicles comercials i industrials lleugers l’any passat, un 18,6% menys respecte al 2019. Del total de vehicles fabricats, 159.317 van ser alternatius (elèctrics, híbrids i gas), cosa que va incrementar la seva quota de producció fins al 7,02%.

Les exportacions també van caure

Notícies relacionades

L’any passat es van exportar un total de 1.951.448 vehicles, un 15,5% menys respecte al 2019. De nou, la xifra de desembre reflecteix la tendència del mercat, amb un increment del 18,7%, fins a les 172.597 unitats, respecte al mateix mes de l’any anterior. Segons les dades de l’Anfac, el 64,1% dels vehicles exportats el 2020 van anar a França, Alemanya, Itàlia i el Regne Unit, països en els quals la Covid-19 ha provocat importants caigudes de vendes.

Així, les exportacions a França es van reduir un 9,1% respecte al 2019, fins a les 397.641 unitats; mentre que els enviaments a Alemanya van caure un 19,6% (386.341); al Regne Unit, un 26,1% (241.848), i a Itàlia, un 9,9% (225.748). L’Anfac destaca la pujada del 101,9% en les exportacions al mercat turc, on van anar a parar 71.791 vehicles ‘made in Spain’. Per segments, es van exportar 1.580.297 turismes el 2020, un 15,4% menys; 8.592 tot terrenys, un 76,7% menys, i 362.559 vehicles comercials i industrials, un 10,6% menys.