AUTOMOCIÓ

Renault presenta el seu nou pla estratègic per millorar la seva rendibilitat i competitivitat

  • El Grup Renault presenta la seva nova estratègia basada en la creació de més valor per cada cotxe optimitzant els processos productius i reduint-ne els costos

  • La marca Renault, que ha presentat el prototip elèctric Renault 5, llançarà 14 nous vehicles fins al 2025, la meitat dels quals seran totalment elèctrics

Es llegeix en minuts

Després d’agafar el timó del Grup Renault l’1 de juliol, Luca de Meo ha tingut temps de visualitzar el futur que desitja per a les seves marques i ha passat els últims mesos dissenyant el que des del consorci francès han batejat com a ‘Renaulution’, un nou pla estratègic que es marca nous objectius per al 2025 amb una missió clara: centrar-se a crear més valor per cada cotxe i no en el volum de producció.

Presentat aquest dijous pel mateix Luca de Meo, conseller delegat del Grup Renault, al costat de Clotilde Delbos, directora financera del consorci i consellera delegada de Mobilize, Denis Le Vot i Laurent Rossi, consellers delegats de Dacia Lada i Alpine, respectivament, ‘Renaulution’ es marca l’objectiu prioritari d’assolir, com a mínim, un marge operatiu de grup del 5% per al 2025 i un increment de 15 punts el benefici operatiu de l’automòbil en comparació amb el 2019. Per aconseguir-ho, es portaran a terme múltiples mesures, que contemplen una reorganització de les marques, la reducció de la producció i una estricta política de reducció de costos.

En aquest sentit, Luca de Meo ha explicat que ‘Renaulution’ es divideix en tres fases: Resurrecció, Renovació i Revolució. «La primera se centrarà a passar el temporal, a sobreviure», ha admès. De Meo ha apuntat a l’antiga filosofia del grup, que se centrava a incrementar el volum de producció, invertint grans quantitats de diners per produir i vendre fins a cinc milions de vehicles, però el 2020, com va avançar EL PERIÓDICO, es van quedar per sota dels tres milions. «És per això que cal canviar el focus del volum al valor, a la rendibilitat. La segona fase, a partir del 2023, se centrarà en la renovació i la reorganització de les gammes de les seves marques. A partir del 2025, la fase de la Revolució se centrarà a transformar el grup en una empresa de mobilitat i nous serveis digitals i energètics.

Reducció de costos i de producció

Renault portarà a terme una «estricta disciplina de costos» per reduir en 2.500 milions d’euros els costos fixos fins a 2023, arribant a més de 3.000 milions d’euros per a 2025, una xifra considerablement major a l’apuntada el maig de l’any passat, quan De Meo va xifrar en 2.150 milions la quantitat desitjada. A més, buscarà reduir els costos variables per unitat fins a 600 euros per al 2023. El consorci francès reduirà les seves inversions des del percentatge actual sobre la facturació, de més del 10%, fins a menys d’un 8%, alineant-se amb la resta de la indústria.

D’altra banda, Luca de Meo ha lloat la «sòlida» infraestructura productiva del Grup Renault i ha citat, entre altres països, Espanya, on obertament ha dipositat la seva confiança en altres ocasions. No obstant, ha anunciat que la producció del grup es reduirà des de les quatre milions d’unitats del 2019 fins a 3,1 el 2025. De Meo no ha confirmat on afectaran les seves mesures amb més intensitat, però sí que optimitzaran el seu model productiu racionalitzant les plataformes de sis a tres, totes de l’Aliança Renault-Nissan-Mitsubishi, els grups propulsors de vuit a quatre i millorant l’eficiència amb els proveïdors.

De Meo ha detallat que el 80% dels seus futurs vehicles es basaran en només tres plataformes de l’Aliança. «Són tres plataformes per a més de sis milions de vehicles a l’any entre tota l’Aliança. Això és estar, en termes d’economia d’escala, a la final de la Champions League». En termes de motors, quedarà un propulsor dièsel per a vehicles comercials lleugers «tot el que sigui necessari» i la resta seran propulsors híbrids, tant endollables com convencionals i microhíbrids, i elèctrics. La tecnologia E-Tech, procedent de la Fórmula 1, considerada pel directiu com «la més competitiva d’Europa», serà la pedra angular de la seva proposta mecànica. Tecnològicament, confiaran en Nissan per als sistemes de seguretat activa i conducció autònoma i forjaran noves aliances per als futurs serveis connectats. Amb Google, segons ha confirmat De Meo, crearan un nou sistema d’infoentreteniment el 2022 connectat permanentment a internet aprofitant tot l’ecosistema digital del gegant nord-americà.

Quant a la seva presència global, Renault mantindrà la seva vocació de fabricant global, però espera potenciar les seves operacions en països i territoris amb un marge més elevada, com a Sud-amèrica, l’Índia i Corea del Sud i optimitzar-les, mentre millora la seva competitivitat, en mercats tan importants com l’espanyol, el turc, el de Romania o el del Marroc. A Rússia, un mercat amb «un gran potencial», pretén crear més sinergies.

Amb tot, el Grup Renault deixarà de mesurar el seu èxit en termes de mercat i vendes, per basar-se en termes de rendibilitat. Cada marca serà responsable de si mateixa.

Reorganització de les marques

El Grup Renault ha presentat també una reorganització del portfolio de les seves marques orientada al valor per millorar el preu i el mix dels seus productes. Renault, en primer lloc, se centrarà a mantenir-se com a líder elèctric i buscar també el lideratge del segment híbrid, mentre enfortirà la seva posició en el segment C mirant sempre cap a Europa, tot i que no descuidarà els mercats sud-americans i Rússia. Així, fins al 2025 arribaran 14 nous vehicles, set dels quals seran 100% elèctrics i també set correspondran al segment C. Com a al·licient, De Meo ha revelat el prototip Renault 5, un elèctric inspirat en el clàssic compacte del mateix nom. També per al 2025, la firma del rombe vol que el 30% de les seves matriculacions corresponguin a models elèctrics. La companyia té la voluntat de crear la planta d’elèctrics més gran d’Europa a França i ser un referent d’economia circular gràcies a la reutilització de bateries i al reciclatge de components.

Paral·lelament, Renault es transformarà en una companyia tecnològica i de nous serveis de mobilitat, que a més apostarà per l’hidrogen, per a la qual cosa s’han associat amb Plug Power. De Meo s’ha mostrat obert a buscar associacions, sobretot amb companyies europees, per portar a Renault al següent nivell tecnològic en el que ha anomenat la «Software République».

Et pot interesar

Laurent Rossi, per la seva banda, ha presentat el nou enfocament d’Alpine, que es convertirà en una marca 100% elèctrica amb un pla de producte centrat en dues plataformes de l’Aliança, una organització de compres eficient i una optimització de la distribució i els serveis financers. La Fórmula 1 serà una de les claus de la firma amb la creació de l’Alpine F1 Team, del qual ha presentat el monoplaça, a partir de l’equip Renault per guanyar notorietat i com a plataforma de màrqueting i desenvolupament. L’objectiu és ser rendibles el 2025.

Finalment, Dacia, representada per Denis Le Vot, continuarà centrant-se en la veta de mercat més assequible. Variant lleugerament la seva imatge, s’enfortirà la seva presència en el segment C amb set nous cotxes fins al 2025 i s’optimitzaran les seves operacions treballant amb una única plataforma, amb 11 carrosseries en comptes de 18 i arribant a un volum d’1,1 milions d’unitats per plataforma, des de les 300.000 actuals.

Temes:

Cotxes Renault