CONSUM

Pessimisme en la previsió de vendes de fabricants i distribució aquest Nadal

El 92% dels consumidors estan moderant la despesa durant aquestes festes davant l'empitjorament de l'economia familiar

compresasok

compresasok

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

L’impacte de la pandèmia sobre l’economia de les llars es percep ja amb claredat. El 49% dels ciutadans afirma que la seva situació econòmica ha empitjorat a causa de la crisi i el 92% està moderant les seves despeses, segons l’informe Aecoc Shopperview ‘Consum i compra dins i fora de la llar després de la Covid’. Més de la meitat dels enquestats assegura que estan planificant les seves compres nadalenques, i quatre de cada deu comprarà més regals ‘online’. L’estudi avança algunes de les tendències que reforçaran el seu creixement el 2021, com la salut, el comerç ‘online’ i la sostenibilitat, que es consolida com a argument més enllà del discurs políticament correcte.

La incertesa econòmica marcarà el consum durant la campanya de Nadal. Si en aquestes festes la despesa setmanal de les famílies sol créixer entorn del 20%, la quarta onada del baròmetre d’Aecoc apunta que aquest any la tendència serà contrària: el 70% dels consumidors afirma que ha reduït el seu pressupost destinat a aquestes dates i el 87% gastarà menys en regals.

Pitjor situació de les llars

Si al juny el 39% dels enquestats afirmava que la seva situació econòmica havia empitjorat, avui la xifra ja arriba al 49%. A més, el 37% creu que en els pròxims mesos la seva economia podria empitjorar. Davant aquest augment del pessimisme, el 92% dels consumidors ha reduït les seves despeses, la meitat com a resposta a l’empitjorament de la seva economia i tres de cada deu per estalviar, malgrat que la seva situació econòmica s’ha mantingut estable.

Més estalvi

Aquest increment de la prudència dels consumidors a l’hora de gastar corrobora les dades que apunten a un increment notable de la taxa d’estalvi de les famílies. En concret, els dipòsits de les llars van créixer el 0,3% en el mes, fins als 880.000 milions d’euros, i un 7,47% respecte de l’octubre del 2019. Els espanyols continuen apostant per mantenir els seus diners en dipòsits a la vista (comptes corrents) i continuen reduint els seus diners en els dipòsits a termini, davant l’entorn de baixos tipus d’interès. Inversions alternatives guanyen pes progressivament. El volum dels dipòsits bancaris de les llars va pujar en 2.700 milions a l’octubre respecte al mes anterior. Aquest increment es va produir en plena segona onada del coronavirus.

Més planificació

Com a resposta a aquesta necessitat de contenir la despesa, els consumidors han optat per planificar més que mai les seves compres i aprofitar les ofertes disponibles en aquestes dates. En aquest sentit, el 44% afirma que aquest any controlarà més el seu pressupost i visitarà diferents establiments a la recerca de promocions. En relació amb la previsió, el 57% planificarà més les seves compres amb la intenció de ser més racionals i menys impulsius a l’hora de consumir, i un 34% ha preferit anticipar les seves adquisicions nadalenques en relació amb altres anys.

Nadal i consum de proximitat

La caiguda del pressupost nadalenc també afecta l’alimentació. En aquest 2020 tan sols el 21% dels consumidors afirmen que buscarà aquests productes especials per celebrar les dates. Un canvi de comportament que està relacionat amb les expectatives dels ciutadans davant un Nadal que serà diferent: el 60% assumeix que aquest any celebrarà menys àpatd familiars per por del contagi. El consum segur i de proximitat guanyen pes. El 59% dels ciutadans afirma que acudirà a establiments pròxims a la seva llar i el 57% concentrarà les seves compres a menys establiments. D’altra banda, la venda ‘online’ seguirà amb l’extraordinari creixement que està registrant des de l’inici de la pandèmia. Quatre de cada deu enquestats afirma que en aquest nadal comprarà més regals a través de l’‘e-commerce’ i un 25% assegura que incrementarà les seves compres a distància d’alimentació i begudes.

Expectatives del 2021

Un de cada cinc consumidors espera augmentar les seves despeses en viatges, oci i en restauració a la fi de la pandèmia, cosa que és un element d’optimisme per al futur. En el costat oposat, les categories que han sigut prioritàries durant la pandèmia, com l’alimentació, la salut o la despesa en vivenda normalitzaran el pes que tenien dins del pressupost familiar una vegada passi la crisi. De cara a les expectatives per al 2021, l’informe apunta que s’accentuaran algunes de les tendències que més han crescut aquest any, com la seguretat, el comerç ‘online’, la

proximitat i la sostenibilitat. En aquest sentit, vuit de cada deu consumidors considera important que les botigues

mantinguin els protocols de seguretat implantats des de l’inici de la pandèmia fins que hi hagi una vacuna disponible. El 35% dels consumidors assegura que incrementarà les seves compres ‘online’ en productes de gran consum, cosa que confirma que el canal continua sense trobar el seu sostre en la categoria.

Sostenibilitat

Notícies relacionades

Quant a la sostenibilitat, el 48% dels enquestats afirma que l’any vinent comprarà més productes respectuosos amb el medi ambient, per un 58% que adquirirà més productes de proximitat i set de cada deu que reduirà el seu consum de productes amb envasos de plàstic. Finalment, l’informe apunta a una consolidació del consum d’alimentació a la llar, amb un 63% dels enquestats que té la intenció de comprar productes per cuinar més a casa el 2021. Una tendència que afavoreix tant els productes d’alimentació com l’

oferta de menjar preparat dels supermercats: un 17% dels consumidors afirma que comprarà aquests productes en els pròxims mesos.

Temes:

Empreses