A PARTIR D'AQUEST DIMARTS A BARCELONA

El fabricant de Thermomix porta a judici Lidl per plagi

El robot de cuina Monsieur Cuisine Connect de la cadena de supermercats és un èxit de vendes

La vista es realitza en un jutjat mercantil de la Ciutat de la Justícia

thermomix / periodico

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso

El grup alemany Vorwerk, fabricant del robot de cuina Thermomix, ha portat aquest dimarts a judici la cadena de supermercats germànica Lidl per presumptament haver vulnerat una patent a l’importar i comercialitzar a Espanya un electrodomèstic similar, el Monsieur Cuisine Connect. 

En el procés, el grup alemany al·lega que Lidl ha violat la seva patent i exigeix una indemnització de danys i perjudicis del 10% sobre l’import brut de la xifra de vendes dels productes presumptament infractors.

El robot de cuina de Lidl s’ha convertit en un èxit de vendes, que és difícil de comprar a la pràctica, ja que s’esgota quan el ‘discount’ alemany el posa a la venda. El judici, que se celebra al Jutjat Mercantil número 5 de Barcelona, a la Ciutat de la Justícia, ha començat aquest dimarts i està previst que es presentin les conclusions aquest dijous.

Un moment del judici.

La causa sorgeix de la demanda que el grup Vorwerk & Co Interholding GMBH, titular de la patent ‘Màquina de cuina’, més coneguda com Thermomix, va posar contra Lidl al considerar que plagiava el seu robot de cuina amb el Monsieur Cuisine Connect, que comercialitza a Espanya sota la marca pròpia SilverCrest.

A diferència de la Thermomix de Vorwek, el preu de la qual supera els 1.250 euros, la de Lidl va sortir al mercat per un cost gairebé tres vegades menor –uns 360 euros–, però amb especificacions semblants, cosa que ha fet que s’esgotessin les seves existències en poques hores cada vegada que s’ha posat en venda. Altres marques, com Moulinex, Cecotec i d’altres, comercialitzen robots de cuina similars a la Thermomix, però amb preus considerablement més baixos tot i que amb especificacions tècniques similars. N’existeixen alguns per poc més de 200 euros. El que fa els robots de Lidl i Thermomix bastant semblants és la seva capacitat per connectar-se a internet per seguir les receptes, ja que la utilització d’aspes rotatives i calor en un sol aparell és comuna a molts altres dispositius d’aquest tipus. 

Diferenciació tècnica

En la primera jornada del judici, els pèrits han explicat des d’un punt de vista tècnic les diferències de cada producte. Un dels elements que diferencia Thermomix davant la competència és la capacitat de pesar amb precisió (d’un gram) mentre s’està cuinant, mentre que en altres sistemes es requereix parar la màquina per pesar els ingredients que es van afegint al recipient mesclador. Aquesta invenció faria la Thermomix diferent d’altres robots de cuina. A la màquina de Lidl no és possible pesar mentre es cuina.

La part demandant és el grup Vorwerk & CO. Interholding GMBH. Aquest grup és el titular de la patent espanyola ES2301589, que és una validació de la patent europea EP 1269898, que porta per títol el genèric «Màquina de cuina». Vorwerk considera que la seva patent EP898 està sent vulnerada pels supermercats Lidl. Exerceix així una acció de «violació» de la seva patent i una petició d’indemnització de danys i perjudicis. Lidl nega que el seu producte infringeixi aquesta patent i, a més, dirigeix al seu torn davant Vorwerk una «demanda reconvencional» en què sol·licita la declaració de nul·litat de la patent EP898 per «falta de novetat», per «falta d’activitat inventiva» i per «addició de matèria». També manifesta la improcedència de la pretensió indemnitzatòria de l’actora. 

El pèrit Santiago Dávila s’ha esplaiat aquest dimarts en la seva declaració sobre el seu propi informe pericial centrant-se en l’aspecte tècnic d’aquest tipus de robots de cuina: aspes, bàscula i calor. I circuits i electrònica. Ningú no ha parlat de posicionament comercial o serveis al client. O quotes de mercat. O satisfacció dels clients. O preus. Mateixa funció i diferents alternatives a la venda en el mercat.

Notícies relacionades

Al marge del fons del debat aquest dimarts davant el jutge en aquest mer debat tècnic, el cert és que la demanda de Vorwerk podria interpretar-se com una manera de guanyar temps davant una competència que cada vegada és més gran i que posa en dificultats el model de negoci amb més de 40 anys de vida d’aquesta firma. A Espanya es van vendre unes 150.000 unitats Thermomix l’últim any. 

La diferència de preu entre l’electrodomèstic Thermomix i els seus competidors s’assenta en el mateix sistema de vendes, basat en les anomenades ‘demostradores’, venedores que visiten la vivenda del client per fer una demostració de la màquina. Irrompre a la llar del client accelera la decisió de compra i crea vincles entre la marca i els seus fidels compradors. A més, només els clients amb capacitat adquisitiva suficient són capaços d’assumir l’entrada a la seva cuina d’un estrany. No obstant, la màquina de Lidl va destrossar els plans de negoci futurs de Thermomix, que confiava a potenciar la subscripció de pagament al seu servei d’internet Cookidoo, d’accés de receptes de cuina a través d’internet. Aquest servei costa 36 euros a l’any i dona accés al portal digital oficial de receptes de Vorwerk. Les receptes s’emmagatzemen a la màquina del client (entorn d’un centenar) quan es descarreguen, però desapareixen si es dona de baixa del servei de pagament.  En la màquina de Lidl, el llibre de receptes d’internet és accessible amb la màquina, al marge que la guia per passos no ofereix exactament la mateixa funcionalitat. 

Temes:

Lidl