PER LA PANDÈMIA

Naviera Armas Trasmediterránea renegocia el deute amb els seus bonistes

La companyia, responsable de les connexions marítimes de les Balears i les Canàries amb la Península, vol ajornar els pagaments previstos per al 2023 i el 2024

zentauroepp53937451 trasmediterranea201105134437

zentauroepp53937451 trasmediterranea201105134437 / David Arquimbau Sintes

2
Es llegeix en minuts

Naviera Armas Trasmediterránea ha iniciat un procés de renegociació del seu deute com a conseqüència de la caiguda d’ingressos derivats de la pandèmia. La companyia ha assegurat aquest dijous mitjançant un comunicat que «no es troba en situació de preconcurs ni concurs de creditors». La companyia «desmenteix rotundament» les informacions que s’han abocat sobre les dificultats financeres de la naviliera, que segons la seva opinió només pretenen «malmetre la imatge de l’empresa i dels seus treballadors».

La firma reconeix que davant l’afectació de la demanda derivada de la crisi de la Covid, «i amb l’objectiu de preservar la seva liquiditat i optimitzar la seva estructura de capital», ha iniciat converses amb els representants dels principals bonistes, per refinançar o reestructurar els bons amb venciment el 2023 i el 2024. La direcció espera que  la negociació «fructifiqui en les pròximes setmanes».

Naviera Armas Trasmediterránea conclou que «garanteix tots els seus compromisos amb els seus proveïdors comercials» i «la prestació de tots els serveis que ofereix tant a la Península com als respectius arxipèlags i a l’Estret».

Naviera Armas, el principal operador marítim espanyol i empresa propietària de Trasmediterránea, fundada per Juan March el 1917. La crisi turística i les restriccions per viatjar han afectat directament l’operativa dels vaixells i els ingressos s’han desplomat. La companyia, que uneix les Balears i les Canàries amb la Península, té un passiu que supera els 800 milions d’euros i pretén reestructurar els terminis de pagament per adaptar-los a l’actual conjuntura. 

El grup canari Naviera Armas va aconseguir la majoria accionarial de Trasmediterránea molt recentment, l’any 2018, després de pagar 260 milions d’euros a Acciona, de la família Entrecanales, que havia gestionat la companyia des del 2002, quan va ser privatitzada. Però els problemes del grup empresarial canari s’han agreujat des d’aleshores considerablement, sobretot amb la pandèmia. 

La primera naviliera espanyola

La firma va aconseguir una línia de finançament de l’Institut de Crèdit Oficial (ICO) de 55 milions d’euros i un préstec dels fons APS i Apolo de 75 milions més. No obstant, els efectes de la pandèmia s’han prolongat més del previst i els compromisos financers pesen massa en el balanç. 

Notícies relacionades

Lligada al port de Palma i a la història de Mallorca des de la seva fundació, Trasmediterránea és la primera companyia naviliera espanyola i una de les més grans d’Europa. El 1978, després de la seva primera gran crisi, es va convertir en empresa pública, al concentrar l’Estat el 93,15% del capital social, una situació que es va mantenir fins al 2002, amb l’adquisició de la companyia per part d’Acciona, en el marc del procés que llavors va obrir el hòlding públic SEPI per privatitzar la companyia de transport marítim.

El 2016, l’any del seu centenari, Trasmediterránea s’havia convertit en una empresa de transports intermodal, a la qual s’integraven diverses societats, tot i que el negoci navilier suposava encara un 70% de la seva activitat, amb 21 vaixells que donaven servei en 31 línies marítimes. En aquell moment facturava 440 milions d’euros i tenia 1.200 empleats. El principal accionista de la companyia era Acciona, propietat de la família Entrecanales, que va adquirir l’empresa quan va ser privatitzada l’any 2002, després d’haver estat a mans públiques durant 25 anys.