sector aeri

Vueling recompon la seva estratègia

L'aerolínia s'ha vist obligada a revisar les seves previsions de creixement de l'activitat en l'última part de l'any

La negociació amb els pilots dona marge de maniobra, però depèn que els ertos s'ampliïn el 2021

zentauroepp55550630 marco sansavini201030122138

zentauroepp55550630 marco sansavini201030122138 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Max Jiménez Botías

Eurocontrol, l’organisme que registra el trànsit aeri a Europa, va comptabilitzar 12.221 vols el dimarts 20 d’octubre, una xifra que va representar només el 39% del nivell assolit el mateix dia del 2019, que acostuma a ser el dia més tranquil de la setmana pel que es refereix al trànsit aeri, pel que la mitjana dels set dies d’aquella setmana reflecteix una caiguda menor: del 56,6% comparada amb el que va passar un any abans. 

Les dades d’octubre venen a significar, de fet, que les previsions realitzades per les companyies aèries europees per afrontar aquesta última part de l’any es veuen sobrepassades pels esdeveniments emmarcats en la segona onada de la Covid-19. En les últimes dues setmanes, la major part de les grans aerolínies europees han disminuït la seva capacitat. Destaca Ryanair, amb 177 vols, però el segueixen EasyJet (61), Lufthansa (37), Eurowings (35), TAP (23) i Vueling (23), entre d’altres.

L’altre aspecte rellevant que recull Eurocontrol és que la major part de l’activitat de les companyies aèries europees es concentra en vols domèstics. És a dir, dins del mateix territori (9.918, sobre un total de 12.221). Però les restriccions a la mobilitat obliguen aquestes companyies a refer els seus plans per afrontar l’últim trimestre de l’any. Al setembre explicava amb un escenari més benigne, que donaven descensos de l’activitat entre el 15% i el 20% en l’últim trimestre de l’any i inicis del següent, però les noves previsions apunten a descensos d’entre el 50% i el 60% de la capacitat.

Menor capacitat en el quart trimestre

Vueling, una de les principals operadores de l’aeroport de Barcleona-el Prat, no ha sigut aliena a les condicions canviants del sector aeri europeu i s’ha vist obligada a redefinir una nova estratègia que la porta a afrontar l’activitat de l’últim trimestre d’any amb una capacitat del 40% respecte a la que tenia el 2019.

La companyia destaca: «A l’agost anunciem que al setembre reduíem la capacitat en un 20% a tota la xarxa, amb un total de 1.492.058 seients a la venda. A l’octubre, hem reduït a 1.150.824 seients la nostra oferta, cosa que suposa una altra reducció d’un 23%. I al novembre la tendència segueix sent semblant». En realitat, és pitjor, ja que s’espera un altre descens del 28% el penúltim mes de l’any.

«És probable que la recuperació sigui més lenta del que s’espera el 2021. Hi ha informes que vaticinen que el sector no es recuperarà fins al 2024», apunten fonts de la companyia, que s’ha vist obligada a replantejar l’estratègia laboral per ajustar-la a la capacitat operativa. Acaba de firmar un pacte amb els treballadors que implica reducció d’horaris i sous a través d’un erto. Però aquest pacte està condicionat a la prolongació dels ertos més enllà del 31 de gener de l’any que ve. «Donem per fet que almenys fins després de Setmana Santa es mantindrà, i ens agradaria que es prolonguessin pel que queda de l’any 2021», expliquen les mateixes fonts. Si no és així, al final Vueling haurà de plantejar-se reduir la seva estructura, tant pel que es refereix a avions com a la plantilla.

Noves oportunitats

Paral·lelament, l’aerolínia està treballant en la recerca de noves oportunitats. Per exemple, la companyia ha obert per primera vegada tres rutes domèstiques a França, el seu mercat internacional més important juntament amb Itàlia: París (Orly)-Montpellier, París (Orly)-Brest i París (Orly)-Marsella. En aquest sentit, l’aerolínia ha posat a la venda una ruta especial per a Nadal: Santiago de Compostel·la-Gran Canària. Tot això, en la línia de potenciar els mercats de curt i mig radi, ateses les restriccions per la pandèmia.

Notícies relacionades

La companyia que presideix Marco Sansavini es troba sota el paraigües d’IAG, que acaba de realitzar una ampliació de capital per afrontar els efectes econòmics de la pandèmia. Però aquest matalàs el consorci IAG no per a tots els cops. Amb els seus recursos propis més l’ampliació de capital de 2.741 milions d’euros, disposa d’una caixa de 6.000 milions. Però té un consum de recursos de 800 milions al mes, cosa que no li dóna tant marge d’actuació. En un any pot consumir aquestes reserves si l’activitat no remunta, el que podria orientar l’estratègia de la companyia a buscar nous recursos financers.

Vueling per part seva ha rebut crèdits de l’ICO per valor de 213 milions d’euros que equivalen als resultats de l’any passat. Però aquests diners cal tornar-los i, en aquests moments, la caiguda d’ingressos no ajuda a generar flux de caixa. Tampoc optimisme per afrontar el dilema en el qual es troba el sector.