Infome de PwC

L'IVA del 21% a les begudes ensucrades tindrà un cost de 370 milions i destruirà 6.000 llocs de treball

El sector crida els partits polítics a ser «sensibles» amb la situació socioeconòmica davant la negociació pressupostària

refrescos

refrescos

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

La pujada d’IVA del 10% al 21% a les begudes ensucrades o edulcorades que planteja el Govern en el Pla Pressupostari enviat a Brussel·les suposarà la destrucció d’entre 1.980 i 6.165 llocs de treball, segons un informe elaborat per la consultora PwC. L’increment de la pressió fiscal provocarà una caiguda de vendes d’entre 119 i 370 milions d’euros i una reducció del valor afegit brut (VAB) d’entre 110 i 334 milions d’euros.

«Hi haurà una pèrdua de valor per a tota la cadena agroalimentària», ha assegurat la directora d’Estratègia de PwC, Anna Merino, durant la presentació de l’informe. Des de l’hostaleria fins a l’agricultura, especialment en zones d’Andalusia i Castella i Lleó amb importants cultius de remolatxa.

Aquest increment afectarà principalment els entorns rurals «ja per si mateix afectats per problemes d’ocupació o generació de riquesa» i a les llars amb un nivell socioeconòmic inferior a l’ésser els que més consumeixen aquests productes. Segons PwC, el 17% de la renda nacional acabaria aguantant el 22% de la recaptació de l’impost.

L’objectiu del Govern, més enllà de la recaptació, passa per reduir el sobrepès i l’obesitat en la societat. El 23,3% de la població infantil d’entre 6 i 9 anys a Espanya té sobrepès i el 17,3% és obès, segons l’estudi Aladino 2019, presentat fa unes setmanes al Ministeri de Consum. És a dir, 4 de cada 10 escolars tenen un excés de pes. 

No obstant, segons Merino, aquest és un problema «multifactorial» que no solucionarà l’alça d’un impost, sinó que requereix un enfocament «holístic» amb mesures que ajudin a conscienciar la població, com l’educació, la disponibilitat de productes saludables, codis de bones pràctiques i l’educació física, entre d’altres. «Totes aquestes polítiques, que poden ser complementàries, poden tenir una efectivitat gens comparable amb la política fiscal que s’està plantejant avui dia», ha indicat.

Crida als partits polítics

Unes xifres que preocupen un sector que travessa un dels seus pitjors moments a causa de l’impacte de la crisi del coronavirus en el consum fora de casa. La indústria alimentària preveu el tancament de 850 empreses, mentre l’hostaleria xifra la clausura d’establiments en 90.000 per la Covid. «És discriminatòria, injusta, no té efectes en la salut i tindrà un efecte negatiu en el consum», ha resumit el director general de FIAB, Mauricio García de Quevedo.

Notícies relacionades

A les portes de la negociació dels pressupostos, el dirigent ha fet una crida al Govern, als grups parlamentaris i «a tota la Cambra» (Congrés dels Diputats) perquè siguin «sensibles amb la situació social i econòmica d’aquest país». «No és el moment d’apujar impostos ni a les begudes ensucrades ni al plàstic», ha assenyalat. El Govern també preveu imposar una taxa al plàstic d’un sol ús. No obstant, des de la indústria apunten que és «injust i confiscatori» gravar tot el plàstic quan el problema és «la pèrdua d’aquest recurs» i no el material en si mateix.

Impost català

A Catalunya hi ha des de fa un any un impost a les begudes ensucrades que, segons Josep Pucheu, representant de l’associació de begudes refrescants Anfabra, ha tingut un impacte «nul» tant en el consum com en la recaptació al ser substituïts per altres productes i per la caiguda del consum provocada pel coronavirus. En aquest cas, es tracta d’una taxa diferent, que grava el producte per trams, en funció dels continguts de sucre.