24 d’oct 2020

Anar al contingut

FONS EUROPEU DE RECONSTRUCCIÓ

Seat, Iberdrola i Telefónica lideren un gran projecte de cotxe elèctric

El pla inclou una fàbrica de bateries de liti a Espanya i l'extracció del mineral a la Península

El Ministeri d'Indústria participa en el disseny de l'esquema, candidat als fons europeus

Rosa María Sánchez / Sara Ledo

Seat, Iberdrola i Telefónica lideren un gran projecte de cotxe elèctric

Iberdrola, Telefónica i Seat lideren un projecte d’inversió, en col·laboració amb el Ministeri d’Indústria, que pretén desenvolupar tota la cadena de valor del cotxe elèctric amb recolzament del Fons Europeu de Reconstrucció, segons han confirmat a EL PERIÓDICO fonts coneixedores de l’operació.

El projecte de cadena de valor completa inclou l’explotació de la mina de liti existent a Càceres i la instal·lació d’una fàbrica de bateries a Espanya i continua amb el desenvolupament industrial del cotxe elèctric (en què entraria Seat), el desplegament dels punts de recàrrega (Iberdrola) i els plans per a una mobilitat segura en un context de transformació digital (Telefónica).

Des de Seat, es recorda a EL PERIÓDICO que la intenció de la marca és fabricar a Martorell cotxes elèctrics a partir del 2025 i per això consideren essencial que s’instaurin tots els processos de la cadena de valor a la Península. Aquest divendres es va celebrar un acte sectorial a Barcelona, a Casa Seat, amb presència de la ministra d’Indústria, Reyes Maroto, en què els participants van coincidir en la importància de comptar amb una fàbrica de bateries al país i en la conveniència que tots els fabricants espanyols se’n nodrissin per garantir la seva viabilitat.

Obert a més empreses

Més enllà de les tres empreses que el lideren, l’ambiciós projecte, encara per acabar de conformar en col·laboració amb Indústria, està obert a altres grans firmes dels diferents sectors que integren la cadena de valor, inclosos els components, i a desenes de petites i mitjanes empreses, subministradores de totes. Com més gran sigui el nombre d’empreses implicades i més abundant la inversió privada en joc més possibilitats hi ha de convertir un projecte en guanyador en la carrera pels fons europeus.

Amb recolzament dels sindicats i de les principals associacions de la indústria de l’automoció, el Govern va presentar a mitjans de juny el «Pla d’impuls a la cadena de valor de la Indústria de l’automoció, cap a una mobilitat sostenible i connectada». El pla té un pressupost de 3.750 milions.  

El projecte liderat per Seat, Iberdrola i Telefónica aspira a absorbir una part d’aquest pla. També aspira a exercir com un dels grans projectes tractors, de col·laboració publicoprivada, amb què el Govern pretén donar un ús als fons europeus assignats a Espanya de forma ràpida i eficaç en termes de creació d’ocupació i de modernització de l’economia espanyola. El projecte de Pressupostos de l’Estat per al 2021 ja incorporarà 27.436 milions de transferències europees. 

Fàbrica de bateries             

En la cimera hispanolusitana celebrada divendres passat a la localitat portuguesa de Guarda, amb la participació de Pedro Sánchez i António Costa, els dos Governs van avançar en la possibilitat de l’explotació conjunta del liti que hi ha a la franja que des de Càceres s’endinsa al país veí, segons han confirmat fonts de l’Executiu. L’anomenat petroli blanc és el mineral utilitzat per al desenvolupament de les bateries d’ió-liti amb què es mouen els cotxes elèctrics i s’emmagatzema l’energia renovable.

A partir del mineral extret a la Península, el projecte de la cadena de valor busca comptar a Espanya amb una fàbrica de bateries que també pugui proveir Europa. 

La bateria és un component molt pesat, pel que la proximitat de la seva fabricació amb la producció del vehicle estalvia costos i és una garantia per evitar la deslocalització d’una indústria tan important per a Espanya com la de l’automòbil, amb 17 fàbriques de cotxes al país. Així mateix, permet mantenir i potenciar la prestigiosa indústria dels components que hi ha a Espanya, una de les més importants del món pel que fa a la qualitat dels productes.