REACTIVACIÓ DE L'AUTOMÒBIL

El sistema digital per demanar ajuts del pla Renove es retarda

El pla per reactivar la demanda al sector de l'automòbil es va aprovar a mitjans de juny i les sol·licituds havien d'arrencar després de l'estiu, però el programa telemàtic encara no està llest

De moment els usuaris només s'han pogut beneficiar dels descomptes que aporten les marques, uns 1.000 euros com a màxim, proporcional a l'ajuda que ha d'aportar l'Estat

zentauroepp26016765 concesionario  consumo180727203837

zentauroepp26016765 concesionario consumo180727203837

2
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez

El juny d’aquest any el Govern va presumir anunciant el Pla Estratègic de Recolzament Integral al Sector de l’Automoció, una proposta industrial i comercial encaminada a recuperar un dels sectors tractor de l’economia espanyola. D’acord amb els fabricants, aquest pla Renove havia d’incentivar el mercat (frenat pel confinament), aportant una ajuda directa a la compra de vehicles nous (i d’ocasió, sempre que els cotxes estiguessin matriculats a partir de gener del 2020).

Després de l’estiu aquest pla havia d’estar implementat perquè tots els usuaris poguessin sol·licitar aquests ajuts. No obstant, el sistema telemàtic per començar el registre de peticions continua sense estar operatiu. El que al principi era setembre, ara serà octubre en el millor dels casos, data que alguns fabricants també posen en dubte.

Aquest sistema digitalitzat ha de permetre que els clients registrin la seva sol·licitud d’ajuda directa, que varia entre 300 i 4.000 euros, segons l’eficiència del vehicle (es poden obtenir 500 euros addicionals per a casos de mobilitat reduïda, rendes baixes o si el cotxe que s’entrega per fer-ne ferralla té més de 20 anys).

Aplicació en període de proves

El requisit principal és entregar un cotxe de, almenys, 10 anys d’antiguitat. L’aplicació telemàtica encara no està disponible, tot i que segons apunta l’agència Efe de fonts d’Indústria  la plataforma està gairebé llesta i avança adequadament en el període de proves. La idea és perfeccionar el sistema perquè no es produeixin col·lapses quan els usuaris comencin a fer les peticions.

L’anunci del Pla Renove (que conviu amb el Pla Moves 2, destinat a la compra de vehicles electrificats, i la gestió del qual recau en les comunitats autònomes) ha contribuït a reactivar lleugerament les vendes després de l’estiu. El Moves ja ha esgotat els fons a Madrid, per exemple, que és una de les autonomies que sí que l’ha activat (Madrid, València, Aragó, Galícia i Astúries). Des de Faconauto (associació de concessionaris) reconeixen que un 20% de les compres fetes des de juny podrien acollir-se al Renove

Només ajuts dels concessionaris

Notícies relacionades

No obstant, els usuaris no s’han pogut beneficiar dels ajuts del pla en la seva totalitat ja que ara per ara només han vist reflectit en la butxaca l’import dels descomptes oferts pels fabricants (proporcionals a l’aportació estatal) amb un màxim de 1.000 euros per vehicle. La resta de la bonificació s’ha de demanar pel sistema telemàtic, que encara no funciona, i que si no es compleix amb algun requisit podria no ser concedida. La prestació l’ha de demanar l’usuari i no es tramita a través del concessionari.

Els ajuts (el pla compta amb 250 milions d’euros) s’hauran de sol·licitar, doncs, amb efecte retroactiu per a les compres fetes des del 16 de juny. En els plans anteriors (PIVE), aquests ajuts els avançava el concessionari, que després rebia l’import de les arques de l’Estat. Però aquesta vegada no ha sigut així. El programa Renove finalitzarà el 31 de desembre d’aquest any (o quan s’esgotin els 250 milions).